Nursing-blogger Sandra is bij een congres waar de overdracht tussen ziekenhuis en thuiszorg wordt besproken. Er blijkt nogal eens wat te missen aan de overdracht uit het ziekenhuis. Wat gaat het vaakst fout? We vroegen de wijkverpleegkundigen in de redactieadviesraad van Nursing.
1. De overdracht is een voorgedrukte uitdraai die her en der is ingevuld met een kruisje of vinkje. Dit kost veel leeswerk, maar geeft niet veel informatie.
2. De overdracht is juist té summier: het ziektebeloop en eventuele complicaties ontbreken, in uitzonderingsgevallen zelfs de diagnose.
3. Een actueel medicatieoverzicht ontbreekt. Wat gebruikt de patiënt op dit moment, welke medicatie is onlangs gestopt, welke nieuw? Hoe vaak moet de cliënt zijn medicatie hebben? Soms is wel medicatie meegegeven, maar zonder informatie over de dosis.
Blog Sandra: ‘Verpleegkundigen, stop met klagen’
Sandra is bij een congres waar de overdracht tussen ziekenhuis en thuiszorg wordt besproken. Er blijkt nogal eens wat te missen aan de overdracht uit het ziekenhuis. Lees de blog van Sandra.
4. Bestelnummers voor bijzondere materialen ontbreken.
5. Er is geen duidelijk wondplan (niet alleen bij ontslag, ook na polibezoek).
6. Uitvoeringsverzoeken voor verpleegtechnische handelingen ontbreken.
7. Er zijn geen spullen meegegeven (sondevoedingssystemen, tussenstukjes voor draintjes, dopjes, opvangzakken, spuitjes, naalden, gaasjes, incontinentiemateriaal, wondmateriaal etc.) om de eerstvolgende avond/nacht of het weekend door te komen.
8. Het ontslag is uitgesteld, maar de thuiszorg is niet op de hoogte gebracht. ‘Staan we voor niets voor de deur.’
9. De thuiszorg is überhaupt niet op de hoogte van het ontslag. ‘Dan krijgen we ´s avonds een boos telefoontje van een cliënt die thuis zit te wachten op zorg.’
10. Onvolledige informatie over de achteruitgang van de cliënt ten opzichte van voor zijn opname, of specifieke voorschriften op het gebied van revalidatie/nazorg.
11. Informatie over contactpersonen ontbreekt.
12. Familieleden en/of andere mantelzorgers zijn niet precies op de hoogte van de situatie en prognose van de patiënt.
13. Er zijn geen afspraken met de patiënt gemaakt over eventueel NR-beleid of een verklaring om in bepaalde gevallen niet te behandelen.
Dit rijtje met veelgemaakte fouten is eerder gepubliceerd in Nursing juni 2013, bij het artikel ‘Veilig thuiskomen’ door Caroline Hanrath.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account