Sinds begin 2018 kunnen cliënten en hun familie meelezen met de elektronische rapportage van wijkverpleegkundige Annemiek en haar collega’s. Prettig voor de cliënt, maar voor de zorgverleners is het wel even wennen.
Bij elke cliënt ligt hij: de map. Het papieren dossier. Sinds vier jaar gebruiken we ook een digitaal zorgdossier. In theorie zou je in beide versies hetzelfde moeten kunnen vinden. In de praktijk is het echter anders. In het papieren dossier wordt minder gerapporteerd.
Het digitale dossier is gedetailleerder en uitgebreider. Daar kan bijvoorbeeld in staan wat een cliënt ons in vertrouwen vertelt. Of wat wij in stressvolle situaties observeren tussen de cliënt en diens mantelzorger. Conclusies uit een overleg, zaken die wij met de cliënt gaan bespreken. Betrokkenheid van familie of het gebrek daaraan. Verschil in wat de omgeving van de cliënt observeert en hoe wij de situatie zien. Verslaglegging is van belang voor het vaststellen, verlenen, voortzetten, evalueren, overdragen en controleren van de zorg. Het is een belangrijk onderdeel van het verpleegkundige proces.
De cliënt heeft recht van inzage in zijn dossier. Dat is een goede zaak. Met het papieren dossier hebben we bovendien geen zicht op wie er in kijkt, iedereen kan er bij. In kleine details kun je dat terugzien, in wat en hoe er gerapporteerd wordt. Het digitale dossier is professioneler, en uitgesprokener over sommige onderwerpen. Voor en door professionals.
Sinds begin dit jaar kunnen cliënten en/of hun naasten toegang vragen tot het digitale zorgdossier. Dan hebben ze toegang tot de planning, het zorgplan en de zorgdoelen, en de rapportages. Na aanmelding krijgt de cliënt of naaste via ons een toegangscode, voor veiligheid en overzicht van meelezers. Iedereen die toegang heeft kan ook een rapportage/bericht toevoegen.
Er zijn wat dilemma’s:
- Wij rapporteren vanuit een professionele blik en de rapportages worden nu ook door niet-professionele ogen gelezen. Moeten we de manier van schrijven aanpassen aan de meelezers?
- Wat doen we met informatie die de cliënt met ons deelt maar die niet bedoeld is voor de mantelzorger?
- Wat doen we met observaties die belangrijk zijn, maar die gevoelig of zelfs kwetsend kunnen zijn voor mantelzorger of cliënt?
We ervaren dat we uitleg moeten geven, nuances moeten aanbrengen. Een verpleegkundig dossier heeft nou eenmaal een aantal kenmerken waar je moeilijk aan kan tornen. De nuances, uitleg en verduidelijking zal vooral gegeven moeten worden in de andere contacten met de cliënt en diens naasten. Het mooiste is als zij de informatie uit het dossier herkennen in onze benadering en werkwijze. Het is wel een voortdurend proces dat extra inspanningen vraagt, maar we leren elke dag bij.
In haar vorige gastblog legt Annemiek uit hoe zij als wijkverpleegkundige maaltijdondersteuning biedt, terwijl andere thuiszorgteams met de handen in het haar zitten omdat ze het niet vergoed krijgen. Dat lees je hier >>>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account