‘HBO-V heeft amper belangstelling voor palliatieve zorg.’ Maar is het wel te leren op school?
Dit is de conclusie die Marian Adriaansen op basis van haar promotieonderzoek bij de afdeling Kwaliteit van Zorg van het UMC St. Radboud, heeft getrokken aan de hand van onderzoek dat ze heeft gedaan naar het basis- en vervolgonderwijs aan verpleegkundigen.
Marian Adriaansen heeft dit landelijk onderzocht; ze heeft gekeken naar de inhoud van de cursussen palliatieve zorg en naar de effecten van de toepassing van nieuwe kennis en vaardigheden. Cursussen zouden volgens haar vooral het accent leggen op communicatie, invoelend vermogen, de ontwikkeling van de juiste houding en pijn- en symptoombestrijding. Uit het onderzoek blijkt dat er onder zeventien HBO-V opleidingen slechts geringe belangstelling bestaat voor het gebruik van het curriculum palliatieve zorg, slechts één opleiding heeft het curriculum helemaal toegepast en drie gedeeltelijk.
Maar leer je palliatieve zorg eigenlijk wel op school? Als ik naar mezelf kijk kan ik zeggen dat ik palliatieve zorg eigenlijk pas echt geleerd heb tijdens mijn werk. Wij kregen een module stervensbegeleiding op school maar dat was vrij summier. Daarnaast denk ik dat je van je collega’s zoveel meer kunt leren dan uit een boek. Zeker bij stervensbegeleiding, waarin je handelt uit je gevoel, medeleven en respect. Ik leerde het pas door het te doen, want ga er maar aan staan als je zeventien bent en net een beetje weet hoe je iemand moet wassen. Ik dacht dat ik het allemaal wist, maar vond het doodeng toen ik mijn eerste dienst als oudste moest draaien en er iemand op sterven lag. En toch vind ik het een prachtig stuk van de zorg, waar volgens mij nog zoveel meer uit te halen valt. Want er zijn meer mogelijkheden dan dat je op het eerste ogenblik denkt.
Palliatieve zorg: is het eigenlijk wel op school te leren?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account