Mystery guests die zorginstellingen in de ouderenzorg moeten controleren op goede zorg, zijn minder bruikbaar dan gedacht.
Dit blijkt uit onderzoek van het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus Universiteit. In 2011-2012 heeft de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ) een pilot uitgevoerd met de inzet van mystery guests in de ouderenzorg. Hierbij worden ‘leken’ naar verzorgingshuizen gestuurd, om te kijken of de kwaliteit van zorg niet ondermaats is. Zij controleerden de zorginstellingen onder andere op de mate van hygiëne. iBMG evalueerde deze pilot.
Geen toegang
Volgens het instituut schieten de mystery guests tekort: omdat hij geen geen bevoegdheden heeft zoals toegang tot de patiëntendossiers, en hij niet kan komen op niet openbaar toegankelijke plekken. Daarnaast heeft de mystery guest lang niet altijd een goede kijk op wat vanuit patiëntenperspectief goede kwaliteit van zorg is, op basis waarvan de IGZ kan optreden. Training hierin lijkt onontbeerlijk, aldus iBMG.

Lees hier het blog van verpleegkundige Jos: Undercover in de zorg
Onaangekondigde bezoeken
IGZ heeft inmiddels andere vormen te ontwikkeld om zorginstellingen te controleren: ze laten inspecteurs over regios rouleren, zodat ze met een frisse blik naar de zorginstelling kunnen kijken. Daarnaast vinden er vaker onaangekondigde bezoeken plaats. iBMG adviseert aanpassing van de mystery guests, zodat hun bevindingen meer bruikbaar zijn. ‘Mystery guests kunnen daarnaast goed dienst doen als kwaliteitsinstrument voor zorginstellingen zelf.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account