De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft een nieuwe brochure gepresenteerd ‘Ons ziekenhuis? Patiëntgericht!’ waarin kwaliteitscriteria voor goede ziekenhuiszorg bijeengebracht zijn.
De brochure bevat informatie voor iedereen die zich bezighoudt met de kwaliteit van ziekenhuiszorg. Patiëntgerichtheid, toegankelijkheid, veiligheid, doeltreffendheid en doelmatigheid zijn bekende aspecten van kwaliteit. Vaak lopen de patiëntenwensen samen op met de kwaliteitseisen van de organisatie en van de zorgverleners binnen het ziekenhuis maar er zijn ook duidelijke accentverschillen. De NPCF bekijkt de kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief.
Pilot
Een aantal ziekenhuizen, waaronder het Erasmus MC Rotterdam en het Diakonessenhuis Utrecht, start binnenkort samen met de NPCF een pilot voor de verbetering van de kwaliteit van zorg op basis van ervaringen en verwachtingen van patiënten.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account