Vandaag is er een speciale krant verschenen: ‘Patiënt op 1’. Deze krant biedt verpleegkundigen, artsen, raden van bestuur en cliëntenraden informatie, tips en trucs om effectieve patiëntenparticipatie op te zetten en te vergroten.
‘Patiënt op 1’ is een uitgave van de projectgroep Patiëntenparticipatie Sneller Beter, in samenwerking met Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie, het Landelijk Steunpunt Cliëntenraden en Zorgbelang Nederland. De krant wordt onder alle Nederlandse ziekenhuizen verspreid. In deze publicatie komt de waardevolle bijdrage die patiënten kunnen leveren aan kwaliteitsverbeteringen aan bod.
Ervaring
Er bestaan diverse methoden om de ervaringen van patiënten in te zetten, zoals shadowing en spiegelgesprekken. Met laatstgenoemde methode viel het Sneller Beter ziekenhuis Zaans Medisch Centrum in november 2006 nog in de prijzen.
Programma Sneller Beter
Het project patiëntenparticipatie Sneller Beter wordt mede mogelijk gemaakt door ZonMw in het kader van het landelijke programma Sneller Beter. Een belangrijk onderdeel van dit programma zijn de kwaliteitsverbeteringen in 24 Sneller Beter ziekenhuizen. Deze ziekenhuizen worden ondersteund en begeleid door het Consortium Sneller Beter bestaande uit het Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO, het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg van het Erasmus MC en de Orde van Medisch Specialisten.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account