Patiënten ervaren minder barrières in gesprekken met verpleegkundigen, dan in gesprekken met huisartsen en medisch specialisten. Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL en AMC.
Volgens NIVEL-programmaleider Sandra van Dulmen hebben patiënten bij verpleegkundigen minder het idee dat er ‘te weinig tijd is’. ‘Verpleegkundigen zijn bovendien vaker vrouw dan artsen, waardoor ze mogelijk vanuit zichzelf meer patiëntgericht communiceren.’ Uit eerder onderzoek bleek al dat vrouwelijke zorgverleners beter luisteren naar patiënten en dat patiënten een gesprek met verpleegkundigen als laagdrempeliger ervaren.
Tevreden
Patiënten zijn doorgaans tevreden over gesprekken met hun verpleegkundige of arts. Toch zouden veel van hen baat hebben bij een ruggensteuntje voor het consult. ‘Patiënten hebben handvatten nodig om in gesprek te gaan. De meeste patiënten willen niet lastig zijn, ze hebben het idee dat er te weinig tijd voor ze is of ze herinneren zich hun vragen pas na het consult.’

‘Verpleegkundige moet met patiënt in gesprek na incident’
Verpleegkundigen en artsen moeten na een incident in openheid met familie en patiënt kunnen praten. Dat zegt Johan de Kruijf, schrijver van het boek ‘Artsen zijn ook maar mensen.’ Lees meer >>>
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1314 chronisch zieken uit het Nationaal Panel Chronisch zieken en Gehandicapten (NPCG) van het NIVEL. Dit panel bestaat uit ruim 3500 zelfstandig wonende mensen van 15 jaar en ouder met een medisch vastgestelde chronische ziekte en/of matig tot ernstige zintuiglijke of motorische beperkingen.
Klik hier om het hele onderzoek te lezen.

‘Verpleegkundige moet gesprek over reanimatie kunnen voeren’
Verpleegkundigen moeten in de toekomst net zo goed als artsen gesprekken kunnen voeren over de zorg rond het levenseinde. Lees meer >>>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account