Tena heeft besloten de telefonische benadering door verpleegkundigen aan Achmea-verzekerden met incontinentieproblemen voorlopig stop te zetten. Dit naar aanleiding van kritische berichtgeving in diverse media.
Sinds kort benadereren verpleegkundigen van Tena incontinentiepatiënten op verzoek van apothekers. Op deze manier wil verzekeraar Achmea een beeld krijgen van hun incontinentiepatiënten en de producten die ze gebruiken. De berichtgeving in De Volkskrant leidde gisteren tot verontwaardigde reacties. GroenLinks stelde Kamervragen. En minister Schippers van VWS uitte zorgen over de privacy van patiënten en het commerciële belang van het bedrijf.
Privacy
Vandaag laat Tena in een persbericht weten de telefoontjes te staken: ‘Er zijn vragen in de media ontstaan, vooral met betrekking tot privacy en of Tena, als commerciële partij, een onafhankelijke rol zou kunnen vervullen. De gegevens die door de gebruikers worden verstrekt, worden door Tena met grote discretie behandeld en zonder toestemming van de gebruiker niet voor andere doeleinden gebruikt. De onafhankelijkheid is gegarandeerd door het feit dat zowel de keuze voor het merk als het producttype uiteindelijk bij de apotheker ligt. Tena adviseert, maar bepaalt niet. De aantijging dat Tena zou bepalen hoeveel incontinentiemateriaal een gebruiker vergoed krijgt is dan ook pertinent onwaar.’
Lees ook de blog ‘Daar zakt mijn broek van af’ van Marcellino over Tena.
Zorgvisie
Door: redactie Nursing
Meer Nursing
Abonnement op Nursing
Nursing is de meest gelezen vaktitel voor verpleegkundigen niveau 4 en 5 in Nederland en Vlaanderen.
Word direct abonnee van Nursing.
Nursing op Facebook
Deel leuke foto’s, filmpjes, winacties, en andere ‘luchtiger’ zaken
via www.facebook.com/VakbladNursing
Nursing Calculator
Koop de Nursing Calculator, dé rekenapp voor verpleegkundigen.
> Download de app meteen
> Bekijk eerst een demonstratiefilmpje.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account