In de opleiding verpleegkunde moet meer aandacht worden besteed aan het voorkomen, de-escaleren en afhandelen van agressie-incidenten op de werkvloer. Daarbij zou meer gebruik gemaakt moeten worden van input vanuit de praktijk.
Dat is de conclusie na een onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS bij de opleidingen verpleegkunde van 32 roc’s en 14 hbo’s. Al eerder bleek uit het actieplan ‘Veilig werken in de zorg’ (2012) dat zorgverleners tijdens hun opleiding beter voorbereid moeten worden op professioneel omgaan met agressie. Deze rapportage ondersteunt die aanbeveling, en pleit bovendien voor een betere kwaliteit van de aandacht voor het onderwerp agressie in de opleidingen.
Agressie als apart vak
Uit het onderzoek blijkt dat het onderwerp agressie regelmatig wordt verspreid over de vakken en leerjaren. Docenten zouden daardoor het onderwerp steeds weer op de agenda kunnen zetten, waardoor het beter beklijft. Anderzijds schuilt hier ook een gevaar, zeggen de onderzoekers. Omdat het onderwerp overal ‘inzit’, bestaat het risico dat het onderwerp onvoldoende wordt uitgediept. In die zin is het positief dat het overgrote deel van de zorgopleidingen (82 procent) agressie als apart vak aanbiedt. Al wordt de focus daarbij vooral gelegd op agressiepreventie.

Discussie
Hoe wordt er aandacht besteed aan agressie in jouw opleiding? En vind je dat voldoende of niet? Start een discussie op Connect>>>
Volgens de onderzoekers is het minstens zo belangrijk dat studenten de-escalerend kunnen werken. ‘Om agressie te kunnen voorkomen is het essentieel dat de leerling inziet dat (ook) de eigen houding en manier van communiceren kan leiden tot agressie,’ aldus de onderzoekers. ‘Agressie-onderwijs zou daarom moeten beginnen met educatie over basiscommunicatie. Hoe communiceren leerlingen met elkaar, met hun docenten? In hoeverre kunnen houding en communicatie leiden tot verwarring, misverstanden, onbegrip en agressie?’

Test
Ook jouw eigen houding en manier van communiceren kunnen leiden tot agressie. Want vreemd genoeg blijken we deze reacties vaak zelf uit te lokken. Hoe irritant ben jij? Doe de test!>>>
Beter lesmateriaal
Onder meer input vanuit de praktijk, beter lesmateriaal en een ‘anti-agressieve’ houding vanuit de zorgopleidingen zouden jonge verpleegkundigen moeten helpen zich voor te bereiden op de praktijk. Dat laatste betekent dat alle functionarissen van de opleiding (conciërge, docenten, administratie, directie, etc.) op hun houding aanspreekbaar moeten zijn en daar eventueel in getraind moeten worden.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account