‘Verpleegkundigen zijn bij uitstek degenen die mee moeten denken en de regie voeren bij oplossingen voor patiëntveiligheid’, zegt Marian Kaljouw, voorzitter van de V&VN in reactie op het rapport van de Orde van Medisch Specialisten.
‘Verpleegkundigen zijn cruciaal bij kwaliteit en veilige zorgverlening. Zij zijn 24 uur per dag actief met de patiënt.’ Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) is ontsteld, maar niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek ‘Onbedoelde schade in ziekenhuizen’. Het onderzoeksrapport legitimeert het beleid van V&VN om te investeren in kwaliteit en deskundigheid van zorgverleners én om te investeren in systeemoplossingen, zoals barcodes bij medicatietoediening. V&VN zet in op een drastische verlaging van complicaties en mortaliteit. De beroepsvereniging vindt dat alleen deskundige zorgverleners, die goed samenwerken, garant kunnen staan voor veilig werken.
Veilig werken
‘Alleen als je veilig werkt, mag je in de zorg werken. En eisen aan veilig werken moeten structureel opgenomen zijn in de verpleegkundige opleidingen. Ook Raden van Bestuur en managers moeten daarop monitoren. Het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden is onmisbaar om die scholing bij te houden’, aldus Kaljouw.
Betere afstemming
Naast het bevorderen van de bewustwording van zorgverleners als het gaat om veilig werken, zijn er ook andere mogelijkheden om onbedoelde schade terug te brengen. Kaljouw: ‘We moeten ook zoeken naar systeemoplossingen. Ik kan bij het tankstation geen diesel meer tanken voor mijn auto, want het is zo gemaakt dat alleen de benzineslang nog past. Zo moeten ook infuussystemen niet altijd op elkaar kunnen worden aangesloten. Ook moet de afstemming tussen zorgverleners verbeteren. Dat kan door incidenten en fouten te melden en te bespreken, met als doel ervan te leren en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Daar werken we nu al aan en dat nemen we ook mee in het gezamenlijke plan van aanpak met veldpartijen.’
Gezamenlijke aanpak
V&VN werkt samen met de Nederlandse Federatie van Universitair medische centra, de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, NVZ vereniging van ziekenhuizen en de Orde van Medisch Specialisten aan een plan van aanpak voor het terugdringen van onbedoelde schade. Dit plan wordt 12 juni gepresenteerd.
Schadevoorbeelden
Jaarlijks zijn meer dan 1,3 miljoen opnames in ziekenhuizen. Voorbeelden van onbedoelde schade die kan optreden, zijn: een heropname, een heroperatie, blijvende of tijdelijke schade opgelopen tijdens ziekenhuisverblijf, complicaties, klachten of ontevredenheid van patiënt over de zorg of onverwacht overlijden. Zoals een patiënt die verkeerde medicijnen krijgt of complicaties door slechte samenwerking. Iedere vermijdbare schade is ongewenst, maar niet altijd verwijtbaar. Soms is vermijdbare schade toe te schrijven aan risico’s van behandeling, maar in meer dan de helft van gevallen van onbedoelde schade is deze veroorzaakt door professioneel handelen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account