Meer waardering en een gelijkwaardiger verhouding met de top van de organisatie maken het werk van verzorgenden en verpleegkundigen aantrekkelijker.
Zorgpersoneel is erg betrokken bij de organisatie maar deze betrokkenheid lijkt niet altijd wederzijds. Dit blijkt uit onderzoek binnen het Panel Verpleging en Verzirging van het NIVEL. Ruim 70% van verzorgenden, verpleegkundigen en sociaal agogen vindt dat de aantrekkelijkheid van hun beroep kan verbeteren door meer waardering binnen de organisatie en verkleining van de afstand tussen top en werkvloer. Als dit lukt, wordt het beroep stukken aantrekkelijker. Meer waardering is al sinds 2001 één van de meest gewenste veranderingen.
Directie en werkvloer
Volgens iets meer dan de helft van de verzorgenden, verpleegkundigen en sociaal agogen is de top van de organisatie niet of nauwelijks op de hoogte van de feitelijke problemen op de werkvloer. Dit percentage is de laatste tien jaren stabiel gebleven. Een minderheid (47%) voelt zich voldoende gewaardeerd door de directie. De afstand tussen directie en werkvloer lijkt daarmee onveranderd groot. Verzorgenden, verpleegkundigen en sociaal agogen zijn betrokken werknemers. Sinds 2003 schommelt het aandeel dat zich in voldoende of sterke mate betrokken voelt bij de organisatie rond 82%. De rest voelt zich niet of nauwelijks betrokken.
Werkdruk
Een andere factor die onlosmakelijk verbonden lijkt met de aantrekkelijkheid van het werken in de gezondheidszorg is de werkdruk. Meer handen aan het bed (75%), minder administratie (66%) en verlaging van de werkdruk (65%) zouden het werken voor veel zorgverleners aantrekkelijker maken.
Positieve stijging
NIVEL-onderzoeker Anke de Veer: ‘In 2011 zien we over de hele linie een stabilisatie of licht positieve stijging in hoe verzorgenden, verpleegkundigen en sociaal agogen hun werk ervaren. Dat is gunstig. Er is nog winst te halen in de waardering vanuit de directie. Kennelijk is dat moeilijk te veranderen voor het management van zorginstellingen. En dan gaat het niet alleen om salariëring, maar vooral om een compliment, het personeel bij het beleid betrekken en verantwoordelijkheid geven. Als mensen de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen en loopbaanambities te realiseren, voelen ze zich ook gewaardeerd. Het is de moeite waard te onderzoeken of zorgmedewerkers zich minder afhankelijk voelen van waardering als je de zorg anders organiseert, bijvoorbeeld door meer zelfsturing of een andere teamsamenstelling.’
Bron: NIVEL
Lees ook:
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account