Pakketjes ophalen in verpleeghuis tegen eenzaamheid

Zonnehuisgroep Amstelland heeft op twee locaties een Sociaal Afhaalpunt geopend. Hier kunnen mensen hun pakketje afhalen, en een praatje met een bewoner maken. Tijdschrift voor Verzorgenden sprak met hoofd facilitaire dienst Natasja Wigt-Wakker: ‘De bewoners vinden het geweldig.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
SociaalAfhaalpunt_02.jpg
Het Sociaal Afhaalpunt brengt cliënten en buurtbewoners nader tot elkaar. - Foto: Sociaal Afhaalpunt

Hoe kwamen jullie op dit idee?

‘Onze locaties staan midden in de wijk en buurtbewoners zijn er altijd welkom. Toch valt het niet altijd mee om hen hier binnen te krijgen, terwijl het voor bewoners veel gezelligheid brengt. Dus toen we door de reclamebureau Etcetera werden benaderd met  dit idee tegen eenzaamheid van ouderen in verpleeghuizen waren wij dus meteen geinteresseerd. Met het  Sociaal Afhaalpunt kunnen mensen uit de buurt die een pakketje bestellen, ons aanvinken als afhaalpunt. Vervolgens komen buurtbewoners bij ons binnen en maken een praatje met een van de bewoners die in het café aanwezig zijn. Het is iets wat ontstaat in het moment: de afhaler weet dat het de bedoeling is om een praatje met iemand te maken, en het hangt ervan af welke bewoner op dat moment in het café aanwezig is. Zo ontstaan er mooie contacten.’

Waarom is dit belangrijk?

‘Door programma’s als Geer en Goor merk je dat mensen graag iets voor eenzame ouderen willen betekenen, maar ze hebben het ook druk. Als ze hun pakketje hier komen afhalen, is het de bedoeling dat ze ook even contact leggen met onze bewoners. Zo kun je op een laagdrempelige manier toch iets voor deze mensen betekenen. Daarnaast voelen veel buurtbewoners een drempel om bij een zorginstelling binnen te stappen. Die wordt hiermee ook weggenomen.’

Er zijn meer inspirerende initiatieven om eenzaamheid onder bewoners te verminderen. Klik hier voor 9 mooie ideeën >>

Wat vinden bewoners ervan?

‘Geweldig. Er komt weer een beetje leven in de brouwerij, ze zien andere gezichten dan hun medebewoners en vaste bezoekers. Een moeder kwam met haar twee kleine kinderen naar binnen, en twee bewoonsters werden helemaal blij toen ze binnenkwamen. De moeder ging even bij hen zitten, en vond het zo leuk dat ze nu regelmatig haar pakketjes hier ophaalt en bij de dames gaat zitten. In het begin moesten we het concept wel goed uitleggen. Dan zei een bewoner: “Het lijkt me wel leuk, maar ik heb niet zoveel ruimte in mijn kamer voor pakketjes”, maar die worden bij de receptie of het restaurant gelegd. De bewoners hebben er dus geen last van.’

Denken jullie dat eenzaamheid hiermee is opgelost?

‘Eenzaamheid is vaak een structureel probleem, die je niet helemaal oplost door dit concept. Maar alle beetjes helpen. Het brengt meer leven in het verzorgingshuis, en de bewoners worden er blij van. En dat vinden we al heel mooi.’

Hoe reageren verzorgenden?

‘Zij waren in de eerste instantie bang voor extra werkdruk, maar we houden tijden aan dat de receptie en het restaurant open zijn. Dus verzorgenden hebben er verder niet veel mee van doen. Ze horen natuurlijk wel de reacties en de verhalen van de cliënten, en daar zijn ze wel blij mee.’

Kunnen verzorgenden die dit lezen nog iets doen?

‘Jazeker. Het is helemaal niet ingewikkeld om Sociaal Afhaalpunt te zijn. Je kunt je hier vrij gemakkelijk online voor opgeven. Een kleine moeite, voor veel plezier. Als je denkt: dit is iets voor mijn zorginstelling, dan zou je het kunnen voorstellen aan je leidinggevende. Het zou mooi zijn dat er veel meer Sociaal Afhaalpunten komen.’

Tijdschrift voor Verzorgenden is hét vakblad voor verzorgenden in de VVT. Klik hier voor een abonnement >>

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.