• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Verpleegkundige heeft last van seksuele opmerkingen cliënt

Gepubliceerd op: 1 april 2019

Ruim 70% van de vrouwelijke verpleegkundigen heeft te maken met ongewenste seksuele aandacht van (naasten van) een patiënt, cliënt of bewoner. Dit geldt voor 41% van de mannen.

Dit blijkt uit een ledenpeiling van beroepsvereniging V&VN, waarvan de uitslag afgelopen vrijdag verscheen in het themanummer ‘Intiem’. Ongewenste seksuele opmerkingen van cliënten worden het vaakst genoemd. Daarna volgen het ‘per ongeluk’ aanraken van billen of borsten tijdens de zorg, en seksueel ontremd gedrag bij mensen met dementie. De meeste verpleegkundigen (84%) hebben hierover geen klacht ingediend. Ze hebben zelf hun grenzen aangegeven, of hebben niets gedaan omdat de cliënt – door het ziektebeeld bijvoorbeeld – ‘er ook niets aan kan doen’.

Verwarrende situaties

Dat seksuele intimidatie onder verpleegkundigen voorkomt, ligt voor de hand, vertelde Mathilde Bos onlangs ook in een Nursing-artikel. We vroegen haar naar aanleiding van de #metoo discussie te reageren op een aantal stellingen. ‘Verpleegkundigen staan letterlijk en figuurlijk heel dichtbij hun patiënten. Dit is iets moois, maar kan ook verwarrende, grensoverschrijdende en zelfs ongewenste situaties in de hand werken.’

#WeToo

De campagne #metoo maakte eind 2017 veel los in de landelijke en internationale media. Op de Facebookpagina van Nursing deelden honderden verpleegkundigen hun ervaringen met seksueel overschrijdend gedrag van patiënten.

Hoe spreek je je cliënt aan?

Heb je last van een cliënt of patiënt die je ongewenst aanraakt of intimiderende opmerkingen maakt, houd dan de volgende tips in acht.

Gepubliceerd op: 1 april 2019
Door: Nienke Berends

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren