De gezondheidszorg digitaliseert. Over vijf jaar moeten zaken als beeldschermzorg, digitale toegang tot patiëntengegevens en telemonitoring vanzelfsprekend zijn in de zorg. Maar hoe ver zijn we eigenlijk? Nursing belicht drie voorbeelden uit de praktijk. Deel één: het patiëntenportaal van het UMC Utrecht.
Nog even, en alle patiënten van het UMC Utrecht krijgen digitaal toegang tot hun eigen EPD. Via het zogenaamde patiëntenportaal kunnen ze bovendien zelf e-consulten doen en herhalingsrecepten aanvragen. ‘Helemaal nieuw is het patiëntenportaal niet. De eerste patiënten kregen negen jaar geleden al toegang tot het portaal’, vertelt verpleegkundige Petra Eland, als unithoofd nauw betrokken bij de implementatie. ‘Maar de inzet van het portaal verschilt per specialisme. Bij reumatologie kunnen patiënten online hun EPD inzien en e-consulten doen; voor preoperatieve screening biedt het portaal nog alleen vragenlijsten, andere specialismen gebruiken het helemaal niet. Ziekenhuisbrede invoering moet dat veranderen. Alle patiënten krijgen dan op gelijke wijze toegang tot hun digitale dossier en afspraken, medicatie, brieven, vragenlijsten, onderzoeks- en labuitslagen. De patiënt meldt zich aan met zijn DigiD en wachtwoord en krijgt dan via sms een eenmalige code die toegang geeft tot zijn persoonlijke gegevens. ‘Die dubbele beveiliging werpt wel een extra drempel op,’ merkt Petra Eland op. ‘Het invullen van vragenlijsten via het patiëntenportaal gebeurt nu minder vaak dan vier jaar geleden, toen alleen een wachtwoord nodig was. Toch verwacht ik dat patiënten de voordelen van het patiëntenportaal snel zullen ontdekken. Het sluit aan bij de trend dat patiënten actief gaan meedenken over hun behandeling. Wie van te voren zijn dossier inziet, is beter voorbereid op een gesprek in de spreekkamer.’ Ook het contact met de zorgverlener zal in de toekomst steeds vaker via het patiëntenportaal plaatsvinden. Sommige artsen, verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten op de polikliniek voeren al e-consulten met patiënten. In de toekomst worden ook videoconsulten via het patiëntenportaal mogelijk. Vooral voor de verpleegkundigen op de verpleegafdeling is het spannend. Hun rapportages zijn straks veel zichtbaarder voor de patiënt. ‘Dat voelt toch een beetje alsof je op je vingers wordt gekeken,’ aldus Petra Eland. ‘Hoewel natuurlijk niet iedere patiënt zijn dossier grondig leest. Een kritische blik kan de zorg echter wel veiliger maken. Als wij belangrijke informatie vergeten te noteren, bijvoorbeeld een allergie, dan is het goed als de patiënt ons daarop wijst.”
Wat wil het ministerie van VWS precies met e-health?
Het ministerie van VWS heeft voor de komende vijf jaar drie concrete doelen gesteld op het gebied van e-health. Eén daarvan is dat 80 procent van de chronisch zieken over vijf jaar toegang moet hebben tot bepaalde medische gegevens, waaronder medicatie-informatie, vitale functies en testuitslagen, en kan deze desgewenst gebruiken in mobiele apps of internetapplicaties. Van de overige Nederlanders betreft dit 40 procent. Dit heeft tot effect dat mensen bewuster zijn van hun eigen gezondheid en dat fouten in dossiers bij zorgverleners sneller gedetecteerd kunnen worden. Gaat dit doel gehaald worden denk jij? Laat een reactie achter!

‘Moderne verpleegkundige moet beeldscherm omarmen’
Wie het nieuwe beroepsprofiel van de verpleegkundige er op naslaat, leest dat een verpleegkundige op de hoogte moet zijn van ict-ontwikkelingen. Is dat al zo?>>>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account