Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is alweer een jaar een feit. Hoe gaat het met de aanpak ervan in de praktijk?
‘Het Kwaliteitskader geeft houvast om vernieuwingen in te zetten. Maar het geeft ook een spanningsveld.’ Dat zegt Margje Mahler, ouderenpsycholoog en algemeen directeur bij Woonlandschap de Leyhoeve in Tilburg. Ze spreekt op het Verpleeghuiscongres, 11 oktober in de Reehorst in Ede.
Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg beschrijft wat cliënten en hun naasten mogen verwachten van de verpleeghuiszorg. Daarnaast biedt dit document opdrachten voor zorgverleners en zorgorganisaties om samen de kwaliteit te verbeteren en het lerend vermogen te versterken. De cliënt als mens is het vertrekpunt voor dit kader. Het is de cliënt die bepaalt hoe zorgverleners en zorgorganisaties zo optimaal en liefdevol mogelijk kunnen bijdragen aan de kwaliteit van zijn of haar leven. En het is ook de cliënt die het resultaat van deze inspanningen beoordeelt: in welke mate is hij of zij tevreden over de bijdrage van de geleverde zorg aan de beoogde kwaliteit van leven? Het is aan zorgverleners en organisaties om de zorg hierop af te stemmen, inzichtelijk te maken op welke wijze hieraan gewerkt wordt en blijvend te leren en te verbeteren (Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Zorginstituut Nederland, 2017). Een prachtig streven. Maar hoe geef je dat vorm in de praktijk? Margje Mahler legt het uit.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account