• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Ouderenzorg

Door de grond zakken

Gepubliceerd op: 14 mei 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Vorige week schreef ik over de vele fouten die gemaakt worden door arts-assistenten. Fouten waar het mensen betreft zijn niet acceptabel.

In een bericht op nursing.nl schrijven artsvereniging KNMG en V&VN dat de tijd van vrijblijvendheid voorbij is.

De aanbeveling van beide partijen is dan ook eerlijk zijn over fouten.

Ik denk terug aan mijn ‘eigen’ fouten. Helaas heb ik ze ook gemaakt. Door ontzettende drukte een verkeerde insuline spuiten, ondanks dat je het met zijn tweeën gecontroleerd hebt, of iemand die ik op de grond vond, uit de Zweedse band gekropen en die er volgens mijn collega toch echt goed in lag. Een onduidelijke afspraak van een arts waardoor een fout ontstaat.

Ik herken het gevoel van door de grond kunnen zakken, je afvragen hoe heb ik zo stom kunnen zijn, dat ik dat over het hoofd heb gezien… Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar dat is een dooddoener, wanneer je het liefst meteen alles zou willen vergeten.
En ga dan nog maar eens het nieuws brengen aan ouders/familie/patiënt/teamleiding/arts…

In ons ziekenhuis werken we met de MIP meldingen. Voor mij een veilige en prettige manier om fouten te melden, al kost het enige moeite om een complexe situatie in een paar regels samen te vatten zodat het voor de MIP commissie ook duidelijk is. En ondertussen gaat de roddel op de afdeling van de dag- op de avonddienst over: wat er vandaag toch gebeurd is…

Ondertussen kun je nog meer door de grond zakken. Maar we weten allemaal dat het zo gaat. Soms kost het tranen, vaker een vervelend gevoel.

Daarnaast de durf om fouten te melden, dat zal niet voor iedereen even makkelijk zijn en hangt ook af van de mate van bescherming van de ‘pleger’. Er kan een prestatiecultuur heersen, vervelende houdingen van collega’s, beoordelingen die meetellen, ik ben net nieuw hier…

Gepubliceerd op: 14 mei 2007
Door: exed-admin

Thema:

Ouderenzorg

Tags:

Medicatie Ouderenzorg Patiëntveiligheid

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

‘Lastige situaties moet je voor je zien’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Ontwikkelingen in de ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Student Corner: ‘Slecht slapen van patiënten is een verpleegkundig probleem’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

4 veelvoorkomende mondproblemen bij ouderen

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Waarom mondzorg bij ouderen meer aandacht verdient (en op welke manier)

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren