Nu ik in het tweede jaar zit begint de opleiding voor mijn gevoel pas echt.
In het jaar hiervoor heb ik de basishandelingen geleerd en bouwde wat praktijkervaring op als leerling-verpleegkundige in een verpleeghuis. Nu, na twee weken school heb ik al de ziektebeelden cva en diabetes mellitus uitgewerkt in de vorm van een rode loper. Een wat?!
Een rode loper is een A4-tje met daarop tien punten: begripsbepaling, epidemiologie, anatomie/fysiologie/pathologie, ethiologie, symptomatologie, onderzoek en diagnostiek, therapie, prognose/beloop, complicaties en eventuele aandachtspunten van de verpleegkundige zorg.
Vervolgens zoek ik de ziekte op. Dit doe ik meestal via het internet. Daarvoor gebruik ik vaak sites van patiëntenverenigingen en heb ik bijvoorbeeld Wikipedia als vergelijkingsmateriaal. Andere handige en betrouwbare informatie haal ik veel uit schoolboeken en de colleges.
Voor een rode loper heb je dus veel informatie nodig en ik ben er dan ook intensief mee bezig. Want onder elk punt probeer ik een duidelijk verhaal neer te zetten met gebruik van anatomische begrippen. Zodat ik het later weer terug kan lezen als ik mijn kennis wil ophalen.
Uiteindelijk heb ik er dan ook veel tijd ingestoken. Maar dan heb je ook wat! Want ik weet nu best veel van cva en diabetes af. En je hebt dan ook wat anatomische begrippen bijgeleerd! Zo weet ik nu wat atherosclerose is, oftewel aderverkalking.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account