• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Patiëntveiligheid

'Tien boeings 737 aan onnodige doden per jaar'

Gepubliceerd op: 17 augustus 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Het Oogziekenhuis in Rotterdam kreeg in juni de allereerste ZorgVeiligPrijs van de inspectie. Het ziekenhuis traint artsen en verpleegkundigen in een vliegtuigsimulator.

Doel: bevorderen van de patiëntveiligheid. Nursing praatte met projectleider Dirk de Korne.

Is de luchtvaart zoveel veiliger dan de zorg?
‘Als we de cijfers moeten geloven is vliegen met een vliegtuig inderdaad veiliger dan een ziekenhuisopname. Wereldwijd overlijden ‘maar’ 600 mensen per jaar door onveilige situaties in de lucht. In de Nederlandse ziekenhuizen komen jaarlijks 1735 mensen om het leven door voorkombare fouten. Dat staat gelijk aan het aantal inzittenden van tien Boeings 737! Daarnaast lopen 30.000 patiënten schade op die te voorkomen was geweest. Door duidelijker afspraken en protocollen, een betere samenwerking tussen de verschillende disciplines en veel aandacht voor een veilige cultuur heeft de luchtvaart zich ontwikkeld tot een van de veiligste industrieën ter wereld. Daar kunnen wij veel van leren.’

Trainingen in vliegsimulators? Vertel!
‘Het Oogziekenhuis in Rotterdam traint sinds 2008 alle operatieteams in ‘team resource management’. Hierbij krijgen artsen, verpleegkundigen en (arts-)assistenten les van luchtvaartdeskundigen die normaalgesproken lesgeven aan piloten. De training bestaat uit drie sessies in het ziekenhuis en één ‘flight simulator’-sessie. Daarbij moeten de deelnemers in een vliegtuigsimulator gezamenlijk een opdracht uitvoeren. Daarbij zijn vooropleiding, functie en expertise totaal onbelangrijk, géén van de deelnemers weet immers hoe hij een vliegtuig moet besturen. Het leuke is dat iedereen na afloop meer het belang inziet van niet-klinische vaardigheden als samenwerking, feedback geven en besluitvorming, zeker omdat alles ook op video wordt opgenomen. Verpleegkundigen geven aan dat zij zich door de training minder geremd voelen tegen een arts op te treden, en artsen zien meer in dat de inbreng van verpleegkundigen en assistenten belangrijk is om de meest veilige situatie te creëren.’

Wat heeft het Oogziekenhuis verder met de luchtvaart?
‘Het ziekenhuis laat zich al langer inspireren door de luchtvaart. Al sinds 1992 werken wij met hetzelfde reserveringssysteem als waar KLM stoelen mee inboekt. Ook hanteren operatieteams sinds 2004 al de ‘time-out’ procedure, eveneens afgekeken van de luchtvaart. Deze wordt gehanteerd vlak voor een ingreep of handeling, net als een piloot een check doet vlak voor hij opstijgt. Operatieteams nemen even de tijd om te controleren of ze de juiste patiënt voor zich hebben, wat zijn geboortedatum is én of het juiste oog wordt behandeld. De operatie gaat pas van start wanneer iedereen zijn ‘go’ heeft gegeven. Sinds de invoering van deze procedure zijn er geen verwisselfouten meer opgetreden, terwijl hier jaarlijks toch ruim 13.000 ingrepen plaatsvinden.’

Wat is het belangrijkste dat er te leren valt van de luchtvaart?
‘Teamwork, absoluut. Als er ergens goed wordt samengewerkt, is dat wel aan boord van een vliegtuig. Dat is niet altijd zo geweest, de grootste omslag kwam na de vliegramp in Tenerife (daar botsten in 1977 een KLM- en een Pan-Am-vliegtuig op elkaar met 583 doden als gevolg, red.). De captain van het KLM-toestel weigerde te luisteren naar bemanningsleden lager in de hiërarchie. Dat lijkt erg op de cultuur die nog in ziekenhuizen heerst. Wat hiërarchie betreft zijn ziekenhuizen vergelijkbaar met vliegtuigen in de jaren zestig.’

Congres over patiëntveiligheid en de luchtvaart
Dirk de Korne spreekt ook op het congres ‘Patiëntveiligheid: Leer van de luchtvaart!’ op 15 september 2009. Kom ook en leer je of en hoe je technieken uit de luchtvaart kunt toepassen in de praktijk.
Datum: 15 september 2009, 13.00 – 17.00 uur.
Plaats: Aviodrome, Lelystad.
Kosten: voor 11 augustus: € 175,- ex btw, daarna € 195,- ex btw. Abonnees van Nursing en Zorgvisie krijgen € 25,- korting.
Aanmelden kan via www.elseviergezondheidszorg.nl.

Bekijk ook de video over dit symposium 

Gepubliceerd op: 17 augustus 2009
Door: Nienke Berends

Thema:

Patiëntveiligheid

Tags:

Patiëntveiligheid

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Patiëntveiligheid

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Een doffe klap. De patiënt is uit zijn bed gevallen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Continu meten vitale functies zonder alarmmoeheid: zo kan het

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Eigen regie en therapietrouw gaan niet altijd samen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Gastblog IGJ: ‘Ausculteren bij een neusmaagsonde kan echt niet meer’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Apenpokken of monkeypox: dit moet je weten als verpleegkundige

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren