Verpleegkundigen reageren geschokt en boos op het onderzoek van de Consumentenbond, dat stelt dat de inspectie niet ingrijpt bij falende thuiszorg.
Het nieuws dat de Consumentenbond donderdag naar buiten bracht kwam hard aan bij veel verpleegkundigen in de thuiszorg.
Ongenuanceerde berichtgeving
‘Acht uur ’s ochtends, en ik stap bij een echtpaar het appartement binnen. De televisie staat op standje oorverdovend en de slechte berichten knallen zo door mijn trommelvlies mijn brein binnen: “Thuiszorg nieuwe instellingen bij controle vrijwel altijd ondermaats.” Paf. Dat was het bericht en daarmee moesten we het doen. Ik kijk meneer naast me vol ongeloof aan.’ Zo begint de blog van ‘Zuster Esmée’, waarin zij haar frustratie uit over hoe de media het onderzoek van de Consumentenbond brengen. Ongenuanceerd nemen veel media de kop van de Consumentenbond over, stelt Esmée terwijl het onderzoek niet gaat over de gehele thuiszorg in Nederland. Dat bevestigt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. ‘Ons onderzoek gaat over het toezicht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en is niet bedoeld om de stand van de thuiszorg in Nederland te beoordelen.’ Zowel IGJ als de Consumentenbond zijn het erover eens dat de 50 onderzochte rapporten geen representatief beeld geven van de staat van de thuiszorg in Nederland. Het is nog onduidelijk of de Consumentenbond verder onderzoek gaat doen naar het toezicht van IGJ op de andere thuiszorgorganisaties in Nederland.
Voorbarige conclusies
Hoewel het onderzoek van de Consumentenbond volgens woordvoerder Spierenburg niet bedoeld is om verpleegkundigen en verzorgenden in de thuiszorg zwart te maken, voelen velen van hen zich wel aangevallen door de manier waarop media over het onderzoek berichten. ‘Het is schrijnend dat bij de genoemde en onderzochte organisaties de veiligheid en kwaliteit slecht is. Maar ik vind de titel van het artikel [van AT5, red.] de indruk wekken dat de gehele branche slecht is…. en dat is jammer’, schrijft Karin in de groep Verpleegkundigen en Verzorgenden op Facebook. ‘Het zou de Consumentenbond sieren als ze de kop van de tekst aanpassen zodat niet alle thuiszorgorganisaties beschuldigd worden. Hopelijk lezen de mensen het hele artikel en zullen ze geen voorbarige conclusies trekken’, reageert Josje. Andere verpleegkundigen geven aan bang te zijn dat de negatieve berichtgeving averechts zal werken, en alleen maar bij zal dragen aan de tekorten in de zorg.
Zwart-wit
Niet alle media gaan zonder meer mee in de boodschap die de Consumentenbond brengt. Nursing vroeg de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om een uitgebreide reactie, en vakblad Zorgvisie kopt ‘Onderzoek Consumentenbond tendentieus en zwart-wit’. In dat artikel noemt Maarten Oosterkamp, bestuurder van thuiszorgorganisatie BTN de ‘zwarte lijst van de Consumentenbond tendentieuze berichtgeving dat het vertrouwen in de zorg ondermijnt.’ Hij concludeert ook dat de verouderde rapporten niet meer rijmen met de actuele stand van zaken.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account