Scheer niet alle thuiszorg over één kam’

Verpleegkundigen reageren geschokt en boos op het onderzoek van de Consumentenbond, dat stelt dat de inspectie niet ingrijpt bij falende thuiszorg.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Arno Massee

Het nieuws dat de Consumentenbond donderdag naar buiten bracht kwam hard aan bij veel verpleegkundigen in de thuiszorg.

Ongenuanceerde berichtgeving

‘Acht uur ’s ochtends, en ik stap bij een echtpaar het appartement binnen. De televisie staat op standje oorverdovend en de slechte berichten knallen zo door mijn trommelvlies mijn brein binnen: “Thuiszorg nieuwe instellingen bij controle vrijwel altijd ondermaats.” Paf. Dat was het bericht en daarmee moesten we het doen. Ik kijk meneer naast me vol ongeloof aan.’ Zo begint de blog van ‘Zuster Esmée’, waarin zij haar frustratie uit over hoe de media het onderzoek van de Consumentenbond brengen. Ongenuanceerd nemen veel media de kop van de Consumentenbond over, stelt Esmée terwijl het onderzoek niet gaat over de gehele thuiszorg in Nederland. Dat bevestigt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. ‘Ons onderzoek gaat over het toezicht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en is niet bedoeld om de stand van de thuiszorg in Nederland te beoordelen.’ Zowel IGJ als de Consumentenbond zijn het erover eens dat de 50 onderzochte rapporten geen representatief beeld geven van de staat van de thuiszorg in Nederland. Het is nog onduidelijk of de Consumentenbond verder onderzoek gaat doen naar het toezicht van IGJ op de andere thuiszorgorganisaties in Nederland.

Voorbarige conclusies

Hoewel het onderzoek van de Consumentenbond volgens woordvoerder Spierenburg niet bedoeld is om verpleegkundigen en verzorgenden in de thuiszorg zwart te maken, voelen velen van hen zich wel aangevallen door de manier waarop media over het onderzoek berichten. ‘Het is schrijnend dat bij de genoemde en onderzochte organisaties de veiligheid en kwaliteit slecht is. Maar ik vind de titel van het artikel [van AT5, red.] de indruk wekken dat de gehele branche slecht is…. en dat is jammer’, schrijft Karin in de groep Verpleegkundigen en Verzorgenden op Facebook. ‘Het zou de Consumentenbond sieren als ze de kop van de tekst aanpassen zodat niet alle thuiszorgorganisaties beschuldigd worden. Hopelijk lezen de mensen het hele artikel en zullen ze geen voorbarige conclusies trekken’, reageert Josje. Andere verpleegkundigen geven aan bang te zijn dat de negatieve berichtgeving averechts zal werken, en alleen maar bij zal dragen aan de tekorten in de zorg.

Zwart-wit

Niet alle media gaan zonder meer mee in de boodschap die de Consumentenbond brengt. Nursing vroeg de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om een uitgebreide reactie, en vakblad Zorgvisie kopt ‘Onderzoek Consumentenbond tendentieus en zwart-wit’. In dat artikel noemt Maarten Oosterkamp, bestuurder van thuiszorgorganisatie BTN de ‘zwarte lijst van de Consumentenbond tendentieuze berichtgeving dat het vertrouwen in de zorg ondermijnt.’ Hij concludeert ook dat de verouderde rapporten niet meer rijmen met de actuele stand van zaken.

Hoe komt de inspectie eigenlijk tot een oordeel over een thuiszorgorganisatie? Dat gaat sinds 2017 niet meer alleen op basis van papieren: de inspectie loopt ook mee in de wijk. Nursing maakte een reportage.

Recht op transparantie

De meeste lezers zijn het wel eens dat de resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond schokkend zijn en dat organisaties die onveilige zorg leveren aangepakt moeten worden. Al moet ook daar plaats zijn voor nuance, stelt Bram in een reactie in de groep voor Verpleegkundigen en Verzorgenden op Facebook. Volgens hem zouden niet alle criteria van de inspectie even zwaar moeten wegen. De punten Beschikbaar en deskundig personeel, Vrijheidsbeperkende maatregelen, Medicatiebeleid en Zorgdossier en zorgplan vindt hij bijvoorbeeld belangrijker dan Afspraken tussen hoofd- en onderaannemer.

‘Trek het je niet aan’

Gelukkig zijn er ook mensen die het voor de thuiszorg opnemen. ‘Kind, trek je dit alsjeblieft niet persoonlijk aan. Want wij zijn dik tevreden over alle meisjes die hier komen!’ schreef Kelly over de reactie van haar cliënt op Facebook. Ook op een poll van de Telegraaf kwamen tegengeluiden, zoals een stemmer die reageerde met ‘Hou eens op met het onderwaarderen van deze mensen, gun ze meer salaris en minder werkdruk.’ Een andere stemmer vindt dat er meer geld naar de zorg moet, willen dit soort problemen opgelost kunnen worden.

2 REACTIES

  1. Wat mij opvalt is dat het gaat over Nieuwe kleine thuiszorg organisaties en dan met name in het westen van het land. Jammer dat de media dit dan zo “uitbuiten”voor de verkoop van hun kranten en of bladen.

    Natuurlijk moeten de organisatie aan eisen voldoen dat kan niet anders, en ook de tijd krijgen om verbeteringen door te voeren.
    Maar als ik alles goed lees denk ik dat de inspectie niet handhaaft omdat ze bang zijn dat de mensen dan helemaal geen zorg meer krijgen omdat er geen geschoold personeel te vinden is.

  2. Lees alle reacties
  3. In het spel waarin we onze patiënten “klant” moeten noemen…..komt de speler consumentenbond natuurlijk ook even haar plasje doen en is het weer schandalig dat….en er moet aangepakt worden…..en vooral ook hoe schandalig dat er mensen nog steeds vast zitten in de rolstoel…..wéér een activatie van de publieke opinie die bespeeld wordt om de mensen die smorgens om 6 uur hun bed uit kruipen om onze zieken, en ouderen te gaan verzorgen in de nek te hijgen en weer es te laten voelen dat het anders moet, beter moet, dat het niet veilig is, niet professioneel, niet geborgd…..lieve ex- collega’s…ja ex….ik kan niet meer, ik ben opgebrand en kotsmisselijk van een wereld waar wij, verpleegkundigen en verzorgenden, de stront op mogen ruimen en dan ook nog es steeds de emmer snot van de stuurlui aan de wal over ons heen krijgen…..hoe lang duurt het nog voor jullie zeggen: ‘ Doe het zelf maar, laat ons dan maar ZIEN hoe het wél moet, en laat die hanjes zelf maar es wapperen…wij doen het niet meer…..natuurlijk laten wij onze patiënten niet in de steek, maar als jullie consumenten geworden zijn en samen met de NZA en zorgverzekeraars maar doorgaan met de publieke opinie bespelen….ga zélf maar aan de bak, we zijn geen afvalemmers voor jullie doodsangst! ,

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.