Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Slechte beoordeling zorginstelling leidt tot betere zorg

Verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg organisaties die een slechte beoordeling van cliënten hebben gekregen, hebben hierna hun zorg verbeterd.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Dit stelt Marloes Zuidgeest in onderzoek van Tranzo, het NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg, waarop zij aan de Universiteit van Tilburg promoveert. De prestaties van zorginstellingen kunnen mogelijk nog beter worden door cliënten actief te betrekken bij het doorvoeren van verbeteringen, stelt Zuidgeest.

 

Cliënten betrekken bij verbetering 

De ervaringen van cliënten met de zorg worden gemeten met vragenlijsten. Hierbij krijgt de inbreng van cliënten veel aandacht. Maar bij het gebruik van de meetresultaten voor het verbeteren van de zorg zijn cliënten nog te weinig betrokken. Cliëntenraden van verpleeg- en verzorgingshuizen hebben wettelijke rechten om op basis van een meting advies te geven en verbeterprioriteiten te benoemen. Maar ze maken te weinig gebruik van deze bevoegdheden. In de praktijk bepaalt vooral het management van een instelling hoe gegevens over cliëntervaringen worden gebruikt in het kwaliteitsbeleid. De prestaties kunnen mogelijk nog beter worden door cliënten daadwerkelijk te betrekken bij verbeterstrategieën, stelt Marloes Zuidgeest.

 

Bron: Universiteit van Tilburg

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.