Startende verpleegkundigen scoren onvoldoende op ‘ouderentest’

Veel Nederlandse verpleegkundigen hebben aan het begin van hun carrière te weinig kennis over de specifieke problemen van oudere patiënten. Dat blijkt uit onderzoek dat verpleegkundige en senior onderzoeker Jeroen Dikken deze maand publiceerde.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Verpleegkundige schudt kussen van oudere patiënt op
Vierdejaars studenten hebben vaak te weinig kennis over oudere patiënten. (Foto: Arno Massee)

Hoewel verpleegkundestudenten (mbo en hbo) aan het einde van hun studie veel meer weten over ouderen dan aan het begin, is hun kennis nog vaak ontoereikend voor het omgaan met de complexe zorgvraag die ouderen vaak hebben. Meer dan de helft van de vierdejaars hbo-v, en wel driekwart van de vierdejaars mbo-v scoort onvoldoende op de Kennis over Oudere Patiënten-Quiz (KOP-Q). De vragen in deze test gaan over veelvoorkomende geriatrische problemen, zoals vallen, incontinentie, delier en depressie. Dikken ontwikkelde de quiz in eerder onderzoek, omdat er voor deze specifieke patiëntengroep nog geen actuele, valide en betrouwbare kennistest was.

Starters

Ook een groot deel van de verpleegkundigen die net starten met hun loopbaan in het ziekenhuis, heeft te weinig kennis. Onder de hbo-verpleegkundigen ongeveer een kwart, en onder de mbo-verpleegkundigen ongeveer de helft. Die cijfers passen bij eerdere onderzoeken gedaan naar attitude en kennis van verpleegkundigen over de oudere patiënt.

Blijf op de hoogte van alles wat met de zorg voor oudere patiënten te maken heeft: lees het thema ouderenzorg.

Ervaring helpt

Naarmate ziekenhuisverpleegkundigen meer ervaring hebben, neemt hun kennis over oudere patiënten toe. Toch zegt ervaring niet alles; ook met 6 tot 15 jaar ervaring en zelfs met 16 jaar ervaring of meer, weten sommige verpleegkundigen niet voldoende over de specifieke problemen van deze groeiende patiëntengroep.

Hoe meer ervaring verpleegkundigen hebben, hoe kleiner het verschil wordt tussen mbo- en hbo-verpleegkundigen. Onder verpleegkundigen met meer dan zestien jaar ervaring is dat verschil zelfs helemaal verdwenen.

Een leven lang leren

Volgens Dikken tonen de resultaten aan dat het belangrijk is om gedurende de carrière door te leren. Ook op onderwerpen die ‘eenvoudig’ lijken,  zoals basiszorg bij oudere patiënten. Dikken pleit dat deze resultaten niet negatief gebruikt moeten worden. ‘De studie presenteert gemiddelden, het is daarom belangrijk om je te realiseren dat in elke groep een grote spreiding is. Van verpleegkundigen met onvoldoende tot verpleegkundigen met uitstekende kennis. Als je dit van jezelf en je collega’s weet, kun je van elkaar leren.’

Zelf testen

Wil jij weten hoe goed je kennis is? In mei 2018 wordt een website gelanceerd waarop je zelf KOP-Q kunt doen en direct je score krijgt. Ook kun je je daarop vergelijken met andere groepen (opleidingsniveau, werkveld) en krijg je feedback op je antwoorden.

Het onderzoek

In totaal deden 439 verpleegkundestudenten en 311 verpleegkundigen mee aan het onderzoek. Lees meer over het onderzoek van Dikken in The Journal of Continuing Education in Nursing, februari 2018.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Ziekenhuizen zijn hoofdzakelijk gericht op beter maken van een bepaalde ziekte. Dit vind je ook terug in de opleidingen. En de specialisaties van artsen, verpleegkundigen, afdelingen versterkt het, zeg maar even, eendimensionale kijken en werken.
    In de wijk moet je veel breder opereren want het dagelijkse leven van de cliënt moet doorgang vinden, in het ziekenhuis krijg je tenslotte je bord eten aangereikt.
    Je hebt dus w.s minimaal 2 type ingestelde verpleegkundigen nodig, degene die de meeste interesse heeft in specialisatie en degene die generalistisch wil verdiepen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.