Verpleegkundigen onzichtbaar in de media

Verpleegkundigen komen maar zeer sporadisch aan het woord in artikelen over de gezondheidszorg. Dat concluderen onderzoekers nadat zij de Amerikaanse gezondheidsmedia onder de loep namen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Verpleegkundige achter bedgordijn
Ook op foto's in kranten en weekbladen zijn weinig verpleegkundigen te zien (foto: Arno Massee).

Amerikaanse media die over de gezondheidszorg schrijven, laten maar in twee procent van de artikelen verpleegkundigen aan het woord. Als journalisten verpleegkundigen al quoten, dan gaat het meestal over onderwerpen zoals de arbeidsmarkt of hun persoonlijke ervaringen op het werk. Verpleegkundigen komen nooit aan het woord in verhalen over bredere kwesties zoals het beleid van de regering, onderzoek of de nationale gezondheidszorg. Volgens de onderzoekers zouden verpleegkundigen juist ook over dat soort onderwerpen nuttige uitspraken kunnen doen, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de gezondheidszorg.

Liever ‘rocksterdokters’

Op de vraag waarom ze verpleegkundigen zo weinig aan het woord lieten, noemden tien geïnterviewde journalisten verschillende redenen. Zo zouden hun leidinggevenden liever quotes van ‘rocksterdokters’ zien dan van verpleegkundigen. Maar journalisten gaven ook aan dat ze eigenlijk niet zo goed wisten wat verpleegkundigen nou eigenlijk doen, en waar hun expertise ligt. Zorginstelling zelf hielpen ook niet mee: de persafdelingen brachten de journalisten vrijwel altijd in contact met artsen en niet met verpleegkundigen. Een journalist vertelde zelfs dat ze een deskundige cardiologieverpleegkundige had gesproken, maar die vervolgens niet mocht quoten ‘omdat de cardioloog aan het woord moest komen’.

Deze collega’s waren wél in het nieuws het afgelopen jaar. Haaike werkte in het Slotervaart dat failliet ging en Marijke startte de Facebookgroep ‘Zorg in Actie’.

Hand in eigen boezem

Verpleegkundigen en verpleegkundige verenigingen zouden volgens de geïnterviewde journalisten ook de hand in eigen boezem moeten steken. Zo zeiden de journalisten dat ze van verpleegkundige organisaties en verenigingen veel minder persberichten kregen dan van verenigingen voor artsen. Ook zouden verpleegkundigen niet altijd even snel op persvragen reageren en wilde zij vaker anoniem blijven.

Weinig vooruitgang

De afgelopen twintig jaar is er weinig veranderd in de rol die verpleegkundigen krijgen in de media, stellen de onderzoekers. In 1997 werd er namelijk een soortgelijk onderzoek uitgevoerd. Hoewel vrouwen de afgelopen twee decennia wel steeds vaker aan het woord kwamen in de media, geldt dat blijkbaar niet voor verpleegkundigen (een beroepsgroep met voornamelijk vrouwen).

Het onderzoek

De onderzoekers verzamelden alle artikelen over de gezondheidszorg die in september 2017 in de Amerikaanse media verschenen. Daaruit trokken ze 537 willekeurige artikelen: 258 uit kranten, 127 uit weekbladen en 152 uit publicaties van zorginstellingen zelf. Per artikel gingen ze na wat het onderwerp was, wie aan het woord kwam en wie er op de foto stonden. In dit artikel vertellen de onderzoekers over hun studie, en hier vind je het onderzoeksartikel.

5 REACTIES

  1. Wat ik mis in dit stuk is dat verpleegkundige door hun werkgevers vaak een verbod krijgen om te reageren in de media, of dat er bepaald wordt wat er wel of niet gezegd mag worden. Het word namelijk vaak direct verbonden met de werkgever. Ik vind het wel een gemis en jammer dat dit zo werkt. Er is helaas nog steeds wel een angstcultuur hierin, wordt ik afgerekend op mijn mening?!

  2. Lees alle reacties
  3. In antwoord op Hinde; hoe dien ik een persbericht in;
    heel simpel, je maakt een verhaal, zet daarboven in dikke letters Persbericht en verstuurd het naar een redactie. Klaar!
    Hoe werkt de media? Je moet wel fotogeniek zijn, inhoud hebben,goed iets kunnen verwoorden en niet bang zijn iets controversieels te zeggen.Ook je lichaamshouding moet kracht uitstralen. De meeste verpleegkundigen komen niet verder dan open deuren intrappen,klagen hoe zwaar ze het hebben of roepen dat de kwaliteit van de zorg in het gedrang komt. Boeit dus niemand.

  4. Het belangrijke van een verpleegkundige die aan het woord komt goed weet wat hij/zij zegt. Goed onderbouwd en een duidelijke goed gedragen mening geeft. Daar is nog een hele slag te slaan. Tijdens de staking vond ik het erg dapper dat de verpleegkundige die geïnterviewd werd haar verhaal deed maar de inhoud vond ik marginaal ten opzichte van de agent en de onderwijzer. Dat moet en kan beter. V&VN heeft hier een belangrijke rol!!!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.