Verpleegkundigen slaan vaak pauzes over

Zorgverleners slaan vaak koffie- en rustpauzes over omdat ze het te druk hebben. Toch zijn ze over het algemeen trots op hun werk.
Leer innovatie netwerk (LIN)
Hbo-v studenten worden gekoppeld aan verzorgenden en verpleegkundigen in de ouderenzorg om van elkaar te leren. (De mensen op de foto werken niet bij de organisaties uit het bericht.) (Foto: Arno Massee)

Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel onder ruim 1500 verpleegkundigen, verzorgenden en praktijkondersteuners huisartsenzorg. Van alle ondervraagden slaat bijna de helft van de zorgverleners vanwege drukte (zeer) vaak koffie‐ en rustpauzes over. Vier van de tien moeten wegens drukte (zeer) vaak overwerken.

Trots

Toch zijn ruim vier op de vijf deelnemers trots op hun werk in de zorg en gaan ze er met plezier heen. Ze geven hun baan gemiddeld een 7,5: een stabiel rapportcijfer sinds 2011. Negen op de tien zorgverleners vinden hun werk inhoudelijk leuk. Maar ondanks de ruime voldoende plaatsen de deelnemers wel enkele kanttekeningen.

Werkdruk

De ondervraagde zorgverleners geven aan dat zij beter zouden functioneren als het minder druk zou zijn op het werk. Toch oordelen ze over het algemeen neutraal over hun werkdruk. Meer dan de helft vindt dat hun werkgever de afgelopen vijf jaar te weinig aan werkdrukverlaging heeft gedaan, terwijl dit de afgelopen jaren is gebeurd bij vier op de tien ondervraagden. Driekwart van de zorgverleners denkt dat een verlaging van de werkdruk het werk nog aantrekkelijker zou kunnen maken.

Regels en nascholing

De bevindingen zijn enkele van de conclusies van het Nivel-monitorrapport ‘De aantrekkelijkheid van werken in de zorg 2017’. Bij de ondervraagde verpleegkundigen is een van de bijkomende wensen het verlagen van de regeldruk. Dat leeft vooral bij verpleegkundigen in de geestelijke gezondheidszorg; hun collega’s in het ziekenhuis vinden dit niet zo belangrijk. Verpleegkundigen in de thuiszorg vinden het vaker dan gemiddeld belangrijk om meer bij‐ en nascholing te krijgen op het gebied van nieuwe technologieën. Dat geldt ook voor verpleegkundigen in de intramurale ouderenzorg, die graag in het algemeen meer bij- en nascholing willen. Zij voegen toe dat ze graag beter opgeleid personeel willen zien in de directe zorgverlening. Ook willen ze graag meer ondersteuning van hun leidinggevende.

De bevindingen zijn conclusies van het Nivel-rapport ‘De aantrekkelijkheid van werken in de zorg 2017’. 1573 zorgverleners, waarvan ruim 900 verpleegkundigen, zijn deelnemer van het Nivel Panel Verpleging & Verzorging. Ze beantwoorden elke twee jaar vragen over de aantrekkelijkheid van hun werk en werkomstandigheden.

2 REACTIES

  1. Een jaar lang heb ik tussen de middag doorgewerkt en een kopje kopje staan drinken bij de secretaresse balie omdat de heren chirurgentussen de middag wilden door opereren vanwege verbouwingen etc, dan worden er op een gegeven moment fouten gemaakt en je bent bekaf aan het eind van de dag. Ik geef mijn werk ondanks dat nog steeds een 8 maar heb hierdoor wel besloten om te stoppen met werken in een ziekenhuis, dit had niets meer te maken met het vak waar ik voor gekozen had, het was lopende band werk geworden.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik denk dat veel zorfmedewerkers de koffie liever bij de client drinken. Bv in een woongroep of thuiszorg. Dan dat ze de gestelde norm van 14 min pauze in de auto nuttigen. (Cao vvt)
    Overigens denk ik dat koffie drinken met de client en het even hebben bv de leuke familiefoto aan de muur zorgt voor meer ontspanning en werkplezier dan de 14 min scrollen op social media in de auto.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.