• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Werk Cao

Leren van de leerling

Gepubliceerd op: 23 juli 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Ik weet alles… Ik dacht alles te weten. Of in ieder geval een héleboel. Ik ben nu zeven jaar gediplomeerd. In die zeven jaar heb ik heel wat kennis bij elkaar geraapt. En verloren?

Tot voor kort zou ik het ten stelligste ontkennen. Al merk ik wel dat het parttimen mij hier en daar wat feiten heeft gekost. Die zijn zover onderin mijn hoofd gezakt. Onder nieuwe kennis van babylijven en opvoedregels.

Ik moet flink zoeken in mijn brein na vijf vrije dagen. Ondertussen werk ik weer gewoon met leerlingen. Kan ze wonder boven wonder nog dingen leren ook. Ze lijken tenminste tevreden en enthousiast.

Leerlingen leren. Van gediplomeerden. Dat is algemeen bekend. Maar hoe zit dat eigenlijk andersom? Eén van mijn collega’s is tegenwoordig ook docent. Die neemt het leren aan leerlingen letterlijk. Doet praktijklessen aan een MBO-v. De collega is daar nu een jaar mee bezig. Ze schrok zich de eerste weken een hoedje, ze bleek de helft niet (meer) te weten.

Collega’s en ik klapperen met onze oortjes over haar hernieuwd bewustzijn. Wij blijken heel wat minder te weten dan we dachten.
Mijn collega leert en leert het leerlingen. Leerlingen worden klaargestoomd voor de praktijk. Kennen laatste weetjes van theorie voor straks. Voor op de werkvloer. Leerlingen bestormen werkvloer. Mijn werkvloer. Die van jou. Leergierig stellen zij hun vragen. Je ziet breinen en ego’s groeien. Ziet ze bruggen slaan tussen schooltheorie en ons handelen. Onze praktijk blijkt heel behoorlijk in hun theorie te passen.

En andersom? Zouden gediplomeerden van leerlingen kunnen leren? Meer theorie voor de praktijk?

Gediplomeerde, durf jij een leerling te vragen hoe het ook alweer zit? En leerling, kan de praktijk beter? En zeg jij dat tegen je begeleider?

Gepubliceerd op: 23 juli 2007
Door: exed-admin

Thema:

Cao

Tags:

Cao-onderhandelingen Samenwerken

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Werk Cao

cao-ziekenhuizen
icon-Cao

Cao

Protestmars, spandoeken en ludieke acties: dit was de staking van 16 maart

icon-Cao

Cao

Liveblog acties cao ziekenhuizen 2023

Stakende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

9 vragen over de cao-acties in de zorg

Twee protesterende, zittende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

16 maart landelijke staking ziekenhuizen

icon-Cao

Cao

Vakbonden: ‘Eind maart acties in ziekenhuizen’

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren