Wijkverpleegkundige krijgt dikke 8

Wijkverpleegkundigen en verzorgenden in de thuiszorg krijgen een dikke acht van cliënten en hun mantelzorgers. Verbeterpunten zijn meer tijd, aandacht en personeel, en zoveel mogelijk dezelfde zorgverleners op vaste tijden.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Mantelzorgers benadrukken daarnaast het belang van een duidelijk zorgdossier dat ook door hen kan worden ingezien. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL, waaraan ruim tweeduizend cliënten, mantelzorgers en zorgverleners aan deelnamen. Cliënten en mantelzorgers kenmerken de wijkverpleegkundigen en verzorgenden van de thuiszorg als vriendelijk, betrokken, behulpzaam en zorgzaam. Cliënten die ook al voor 2015 wijkverpleging ontvingen merken over het algemeen weinig verschil met voorheen. Vrijwel alle cliënten geven aan baat te hebben bij de wijkverpleging en eigenlijk niet zonder te kunnen. Bijna één op de vier denkt dat ze zonder wijkverpleging minder sociale contacten zouden hebben. Cliënten waarderen de wijkverpleegkundigen en verzorgenden met een gemiddeld rapportcijfer van 8,3. Mantelzorgers geven een 8,2. Mantelzorgers vinden veelal dat de wijkverpleging voor hen goed bereikbaar is en dat de hulp van de wijkverpleging goed aansluit op de hulp die ze zelf geven. Echte afstemming van de zorg tussen mantelzorgers en wijkverpleging vindt in de helft van de gevallen plaats.

Indiceren door wijkverpleegkundige

Sinds de Hervorming Langdurige Zorg voeren wijkverpleegkundigen zelf de indicatiestelling voor wijkverpleging uit. De tevredenheid over het indicatiegesprek is hoog, met een gemiddelde tevredenheidsscore van 2,9 bij cliënten en 2,8 bij mantelzorgers, op een schaal van 1 tot 3. Ruim 80 procent kon bij het indicatiegesprek meebeslissen over het type en het tijdstip van de benodigde zorg. De verpleegkundigen en verzorgenden zelf vinden dat de indicaties goed aansluiten bij de zorgvragen en rekening houden met het versterken van eigen regie en zelfredzaamheid van cliënten. Vooral mbo-opgeleide verpleegkundigen, maar ook verzorgenden vinden dat ze invloed hebben op de indicatiestelling, die veelal door hbo-opgeleide collega’s wordt uitgevoerd.

Wijkverpleging aantrekkelijker

Wijkverpleegkundigen ervaren meer werkdruk, wat samenhangt met een toename van cliënten met complexe zorgvragen. Daarnaast lijken hun nieuwe taken bij het indiceren te leiden tot meer werkdruk. Ondanks deze toename vinden vooral de hbo-opgeleide verpleegkundigen dat hun werk nog aantrekkelijker is geworden sinds begin 2015. De aantrekkelijkheid van het werk hangt waarschijnlijk samen met nieuwe uitdagingen, zoals het zelf indiceren, meer zelfsturing en meer samenwerking met andere professionals. Deze aantrekkelijke kanten van het werken in de wijkverpleging zouden meer benadrukt kunnen worden in beleid en campagnes om zorgprofessionals te behouden en te werven voor de wijkverpleging. In deze sector is immers een nijpend personeelstekort, met name als het gaat om de hbo-opgeleide wijkverpleegkundigen, aldus NIVEL.

Verbeterpunten

Verpleegkundigen en verzorgenden vinden volgens het rapport van NIVEL ‘Evaluatie van de wijkverpleging’ dat speciale aandacht nodig blijft voor de toegankelijkheid van bepaalde specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld mensen met psychische problemen of mensen met een migratie-achtergrond. Er is tevens een barrière dat zorgvragers vaak niet weten dat ze rechtstreeks contact op kunnen nemen met de wijkverpleging. Ook over afstemming van zorg met GGZprofessionals zijn zij minder tevreden. Een gelijk beeld is zichtbaar bij de overdracht van zorg. De ervaringen over afstemming met professionals vanuit gemeenten zijn erg wisselend. Een meerderheid van de verpleegkundigen en verzorgenden ervaart dat gemeenten wel eens cliënten afschuiven naar de wijkverpleging. Over de overdracht vanuit gemeenten zijn zij ook kritisch. De ervaringen met (sociale) wijkteams variëren eveneens. Over de samenwerking met mantelzorgers zijn verpleegkundigen en verzorgenden veelal positief en zien zij geen verschil met de situatie voor 2015. Wel rapporteert ruim driekwart van de verpleegkundigen en verzorgenden dat ze vaker te maken hebben met overbelaste mantelzorgers.

Lees ook:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.