Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Ziek aan het werk? Vaak worden we gedwongen om te komen’

Nienke Berends
Nienke Berends
Vorige week publiceerden we een artikel over collega's die – ondanks dat ze ziek zijn - toch aan het werk gaan. Deskundigen in het artikel geven aan dat dit vaak gebeurt uit onzekerheid, of om te pleasen. Veel verpleegkundigen denken dat het anders zit, blijkt uit reacties op het artikel.

Bekijk het artikel van vorige week: ‘Mijn collega gaat ziek aan ’t werk, wat kan ik doen?’

Zo zegt een lezer onder het artikel: ‘Het gaat er niet om dat we onszelf, omdat we verpleegkundigen zijn, zo flink vinden – het gaat erom dat we voelen dat we eigenlijk niet ziek mógen zijn van de werkgever. Wat ik mis in het artikel, en waarvan we weten dat het echt gebeurt, is dat leidinggevenden zieke werknemers soms opbellen om te vragen of ze met een paracetamol toch niet kunnen komen. En ik zeg niet dat het overal zo is, maar dat is wel wat er leeft. Wij voelen ons heel verantwoordelijk voor cliënten, patiënten, bewoners en collega’s…. het wordt tijd dat werkgevers zich verantwoordelijk gaan voelen voor hun personeel!’

Iedere dag gebeld

Zo maakte Bianca mee dat ze met flinke griep iedere dag werd gebeld door haar leidinggevende, over hoe het ging en of ze alweer bijna kwam werken. ‘Er moest toch een keer een moment komen dat het beter ging, zei mijn leidinggevende. En of ik dan niet de dagdienst kon werken in plaats van de nachtdienst.’ Ook Marianne maakte mee dat sommige werkgevers erg veel druk leggen op het ziek zijn en vooral wanneer je weer komt werken. ‘Terwijl je nog zo slap bent als wat.’

Zelf vervanging zoeken

Louise vertelt dat zij bij ziekte haar diensten zelf op moet lossen. ‘Ja, ook als ik koorts heb of moet braken, gekkenwerk.’ Ook herkennen veel verpleegkundigen zich in het verhaal van Conchita. ‘Dat je, als je je om 6.00 uur hebt ziekgemeld, om 10.00 verplicht moet terugbellen om de vraag te beantwoorden of je al beter bent. Dat je dus hondsberoerd bent, en vervolgens de wekker moet zetten om je werk terug te bellen.’ Mandy herkent dit en vult aan: ‘En dat als je ‘nee’ zegt, ze alvast willen weten of je er de volgende dag alweer bent en zo nee, of je dan in het weekend weer kan werken.’

Fout verzuimbeleid

De reacties staan niet op zichzelf. Zo bleek vorig jaar uit het Meldpunt Fout Verzuimbeleid van vakbond CNV Zorg & Welzijn dat verpleegkundigen die zich ziek melden, vaak weerstand en druk ervaren vanuit hun werkgever. Zo ervaren veel medewerkers het als extra belastend dat leidinggevenden hen erop wijzen dat collega’s meer of harder moeten werken door hun ziekte. En dat zij zelf maar hun cliënten moeten afbellen. Ook worden ziekmeldingen geweigerd, of wordt gevraagd verlofuren of vakantiedagen op te laten nemen. Ook zouden leidinggevenden soms suggereren dat er niet automatisch sprake is van loondoorbetaling.

Wat zou jij willen weten over ziekteverzuim en je rechten? Laat dit weten in de reacties, of mail nursing@bsl.nl o.v.v. fout verzuimbeleid

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Het komt echt heel vaak voor dat een zieke verpleegkundige de eerste ziekte dag al door de leidinggevende gebeld wordt met de vraag wanneer er weer gewerkt kan worden. Op zich niets mis mee, maar als het gaat om een ernstige darminfectie, opgelopen in het buitenland, infectie de darmen zo heeft aangetast, dat de verpleegkundige er een levenslange lactose intolerantie aan over heeft gehouden, ja dan….. gaat het telefoontje van de leidinggevende veel en veel te ver. En als de betreffende leidinggevende dan ook nog niet eens vraagt aan de zieke verpleegkundige hoe het met haar gaat, maar gelijk vraagt of zij morgen kan komen werken, ja dan….. Juist ja!!
    Maar ook is vaak waar dat verpleegkundigen geen stappen durven nemen om de klachten over het gedrag van de leidinggevende, omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Terwijl ze wel het recht hebben om te klagen bij bv. de O. R. Verpleegkundigen vergeten dan dat indien ze collectief een klacht bij de O. R. neerleggen, de werkgever zich wel 2x bedenkt om de hele afdelingsolieg te ontslaan. Helaas gebeurt het maar al te vaak dat disfunctioneren leidinggevenden blijven zitten, terwijl de afdeling verpleegkundige wordt overgeplaatst, omdat hij/zij een klacht heeft ingediend over het disfunctioneren van een leidinggevende. Hoe kan dat dan??

  3. Bij al die instellingen zit de ondernemingsraad kennelijk te slapen. Verzuimbeleid is een instemmingsplichtigonderwerp, je moet met dergelijke klachten de ondernemingsraad aanschrijven en zeggen dat je gehoord wil worden over dit onderwerp. De OR zal als het goed is dit aankaarten bij de directie. Dit is de enige manier waarop dit gedrag van leidinggevenden verandert.Helaas is de kennis van de doorsnee verpleegkundige over dit soort onderwerpen gering, wat dit soort wantoestanden uitlokt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.