Als verpleegkundigen bij het ontwerp van een epd worden betrokken, verbetert dat de kwaliteit van de verslaglegging.
Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel en de Hanzehogeschool Groningen, dat werd gepubliceerd in het Journal of Advanced Nursing.
Taal
Zorgprofessionals leggen steeds vaker hun zorgtaken vast in elektronische patiëntendossiers (epd’s). Die systemen zorgen voor de overdracht van informatie tussen verpleegkundigen, artsen en andere zorgprofessionals. Vaak spreken die epd’s in elke instelling een andere taal. Daardoor is het soms niet mogelijk om een dossier door te sturen van bijvoorbeeld een ziekenhuis naar een thuiszorginstelling. Dat leidt tot een grotere administratielast: bij sommige overdrachten moeten gegevens van het ene in het andere systeem worden overgenomen.
Proces
Daar moet verandering in komen, zegt Kim de Groot, Nivel-onderzoeker en wijkverpleegkundige. Zij deed samen met collega’s van de Hanzehogeschool Groningen literatuuronderzoek over dit onderwerp. ‘Deze epd’s spreken niet dezelfde taal’, zegt De Groot, ‘omdat ze niet zijn ontwikkeld met het verpleegkundig proces als basis. Ict’ers bepalen hoe een epd eruit komt te zien. Maar zij gebruiken het proces zelf niet.’ En dat kan leiden tot ongewenste en mogelijk gevaarlijke situaties: ‘In de wijkverpleging belemmert het dossier regelmatig het verpleegkundig proces. Bijvoorbeeld bij een cliënt met ondergewicht: een potentieel probleem, dus zou de cliënt regelmatig moeten worden gewogen. Maar dat kan niet in het epd worden genoteerd, omdat het niet gaat om een actueel risico.’
Criteria
Om dit soort situaties te voorkomen is het belangrijk dat verpleegkundigen worden betrokken bij het ontwerpen van een epd, zegt De Groot. Het is belangrijk dat ze daarbij een aantal criteria hanteren. Een daarvan is dat de verslaglegging moet aansluiten bij het verpleegkundig proces, dat is opgebouwd uit de fasen anamnese, diagnose, planning, uitvoering en evaluatie. Daarnaast moet de gebruiker van het epd eenduidige termen gebruiken volgens de classificatie (de ‘taal’) die in de zorginstelling wordt gebruikt. V&VN is volop bezig met het ontwikkelen van een standaardtaal waarmee epd’s in andere classificaties toch met elkaar kunnen communiceren.
Laat je horen
Verpleegkundigen hebben de gebruiksvriendelijkheid van hun dossiers zelf in de hand, zegt De Groot. Ze nodigt hen vooral uit om naar de VAR te stappen als ze daar moeite mee hebben. ‘Verpleegkundigen hebben moeite om op te komen voor hun eigen dossiers. Maar een epd moet er zijn om ons te helpen, niet om ons te belemmeren. We moeten onszelf laten horen, meer dan we nu doen.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account