‘Bijna helft nieuwe zorgmedewerkers binnen 2 jaar weg en niet vanwege salaris’

Volgens een adviescommissie onder leiding van Doekle Terpstra is 43% van de nieuwe medewerkers in de zorg binnen 2 jaar weer vertrokken. Dat zei Terpstra vanochtend tegen het NOS Radio 1 journaal.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zorg voor een goede begeleiding van nieuwe medewerkers, is een van de adviezen om zorgverleners te behouden. Foto Arno Massee

Dat veel nieuwe medewerkers snel de zorg weer verlaten komt volgens de adviescommissie, voluit Commissie Werken in de Zorg, vooral door een gebrek aan loopbaanperspectief en goed werkgeverschap.

Struikelblok

De zorg is onvoldoende ingesteld op persoonlijke ontwikkeling, terwijl vooral twintigers en dertigers daar wel behoefte aan hebben, aldus Terpstra. ‘Ik denk dat de zorg er nog te veel van uitgaat dat iedereen wel gemotiveerd is. Maar jonge mensen komen op een andere manier op de arbeidsmarkt dan mijn generatie. Ze hebben wensen op het gebied van loopbaanperspectief.’

Een ander struikelblok is dat nieuwe medewerkers onvoldoende worden begeleid en te veel verantwoordelijkheden krijgen. Het salaris is volgens Terpstra minder bepalend.

Hoge uitstroom

De hoge uitstroom in de zorg blijft een groot probleem, concludeerde de adviescommissie in december 2019 in een voortgangsrapportage. In het eerste kwartaal van 2019 verlieten 113.000 werknemers de sector Zorg & Welzijn, schreef de commissie.

Van die 113.000 werknemers koos 40%, dus ruim 45.000, voor een baan buiten zorg en welzijn. De rest ging bijvoorbeeld met pensioen, kreeg een uitkering of werd zzp’er. De uitstroom in de zorg van 113.000 is ongeveer gelijk aan de uitstroom in de afgelopen jaren, aldus de commissie.

Instroom stijgt

Met de instroom gaat het wél beter, blijkt uit dezelfde rapportage: in het eerste kwartaal van 2019 kozen ruim 150.000 mensen voor een baan in de sector zorg en welzijn, 10% meer dan in het eerste kwartaal van 2018.

Het aantal studenten hbo-v is flink gestegen, blijkt uit voorlopige instroomgegevens van de Vereniging Hogescholen.

Beter kiezen voor de zorg

De gestegen instroom raakt aan de grenzen van opleidingen en zorgorganisaties. Tegelijk neemt de instroom weer af als de aandacht verslapt, benadrukt de commissie.

Een accentverschuiving is daarom nodig: van ‘meer kiezen voor de zorg’ naar ‘beter kiezen voor de zorg’ en daardoor ook ‘blijvend kiezen voor de zorg’. ‘Dat kan bijvoorbeeld door studenten tijdens een bbl-opleiding in verschillende branches te laten werken, zodat ze zich breed kunnen oriënteren.’

‘Zorgverleners betrekken’

Ook adviseert de commissie zorgverleners te betrekken bij regionale arbeidsmarktvraagstukken, en niet alleen bij de uitvoering, maar ook al bij het maken van plannen. Zo verdient de Verpleegkundige Adviesraad (VAR) volgens Terpstra een belangrijke positie. ‘Verpleegkundigen en andere zorgverleners weten het best welke tekorten er zijn, hoe nieuwe medewerkers te begeleiden en hoe te werken aan persoonlijke ontwikkeling.’

‘Door zorgverleners invloed te geven worden initiatieven opgestart die aansluiten bij wat er echt in de praktijk leeft en nodig is. Bovendien ontstaat door de betrokkenheid meer draagvlak, waardoor de kans groter is dat initiatieven ook daadwerkelijk effect gaan hebben, omdat iedereen er de schouders onder zet’, schrijft de commissie.

Hoe voorkomt je werkgever dat je vertrekt? Lees over tools voor meer werkplezier in dit Premium-artikel.

2 REACTIES

  1. Lees even mee:
    Loopbaanmogelijkheden als belangrijkste reden van vertrek

    Wat had je werkgever kunnen doen om vertrek te voorkomen (kies de twee belangrijkste opties)?
    Niets, het werd tijd voor iets anders 24,1%
    Niets, mijn vertrekredenen lag in de privésfeer 19,3 %

    Totaal 43, %!!!!!!!!

    Begrijpt u het nog?

  2. Lees alle reacties
  3. Zou het echt vooral het loopbaanperspectief zijn dat nieuwe collega’s weer snel laat vertrekken? Waarom is het werk voor hen niet lang aantrekkelijk?
    Hoe zijn de werkomstandigheden, de verantwoordelijkheden, hoe is de leiding (de managercultuur is vaak zeer ontmoedigend), de werkdruk, werk-rooster-privé balansen?

    Dit soort vragen zijn zeer belangrijk, want carrière maken kan je prima in de zorg, lang niet altijd omhoog, maar in de diepte en breedte wel degelijk.
    Het is een vak dat veel van je vraagt, maar ook heel veel terug geeft. Wel moeten daar de omstandigheden daaraan positief meewerken. En een goede financiële vergoeding hoort daar zeker bij en zo’n discussie over functiedifferentiatie met afwaardering van hardwerkende en goed geschoolde verpleegkundigen is fnuikend.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.