Er zijn wederom maatregelen aangekondigd die ervoor moeten zorgen dat de administratielast voor wijkverpleegkundigen en verpleegkundigen in de wijk minder wordt.
1. Verkorte versie van de Arbocheck
Zo bieden Actiz, V&VN en Zorgthuisnl de mogelijkheid om voortaan de verkorte Arbocheck te gebruiken. Volgens de partijen ervaren veel collega’s het invullen van de Arbocheck als een administratieve last. Het gebruik van de verkorte lijst scheelt de wijkverpleegkundige veel tijd, denken de partijen. Naast het gebruik van deze verkorte Arbocheck zijn er volgens Actiz ook andere manieren om de Arbocheck regelarm in te richten. Zo hebben sommige aanbieders de Arbocheck ook verwerkt in de anamnese.
Meer over de verkorte arbocheck
2. Handtekening huisarts niet meer nodig voor hulpmiddelen rondom bed
Ook is er voortaan geen handtekening meer nodig van de huisarts voor het voorschrijven van hulpmiddelen zoals een aangepast bed, anti-decubitusbedden, -matrassen, glijlakens, infuusstandaarden, etc, zoals Nursing vrijdag al schreef. Inmiddels is een lijst naar buiten gebracht met daarop om welke hulpmiddelen het precies gaat. Marjolein Zilverentant, voorzitter van de van de V&VN-vakgroep Wijkverpleging op de website van V&VN: ‘Mooi dat dit van de baan is; dit was nou echt onnodige administratie, ook voor huisartsen. We werken graag samen als het om inhoud gaat, maar dat was hier niet het geval; beoordelen wat er nodig is rondom het bed, is bij uitstek de expertise van de wijkverpleegkundige.’ Het aanvragen van hulpmiddelen was een van de schrappunten voor de wijkverpleging uit Ontregel de Zorg (ORDZ).
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account