Nieuw keuzevak verleidt studenten voor de wijk

De opleiding Verpleegkunde van Hogeschool Inholland startte onlangs met een nieuw keuzevak voor vierdejaars verpleegkunde: Samenwerken in de Wijk. Hierin staat de praktijk van de wijkverpleegkundige centraal. Nursing sprak met verpleegkundige en docent hbo-v Carin de Boer en haar collega Janneke Willemse van Hogeschool InHolland in Amsterdam.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Carin de Boer.jpg
Carin de Boer

Wat was de aanleiding voor dit keuzevak?

‘Zoals bekend, is er een tekort aan hbo-verpleegkundigen in de wijk. Met dit keuzevak willen we studenten enthousiast maken, ze laten zien dat het wel degelijk complex en uitdagend kan zijn om in de wijk te werken. Met als doel dat ze uiteindelijk voor de wijk gaan kiezen, natuurlijk. Het keuzevak is ontwikkeld met de input van wijkverpleegkundigen in de Leer- en InnovatieNetwerken (LIN), waar we nu zo’n anderhalf jaar mee werken.’

Voor wie is het keuzevak bedoeld?

‘Het keuzevak wordt nu aangeboden in het vierde jaar, maar dat zal waarschijnlijk worden verschoven naar het derde jaar. Pas later in de opleiding dus, vanwege de complexiteit. Het is dus niet bedoeld om eerstejaars kennis te laten maken met de wijk, dat doen we in de LIN.’

Wat is die LIN dan precies?

‘Een LIN is een leeromgeving waar studenten – hbo, binnenkort ook mbo – in samenwerking met wijkverpleegkundigen de zorg voor cliënten naar een hoger plan tillen. Als docent en ‘lecturer practitioner’ ondersteun ik daarbij. Dat wil zeggen dat ik een dag in de week in de wijk aanwezig ben. Op die dag kijk ik mee met studenten, maar loop ik ook mee met wijkverpleegkundigen en andere collega’s in de wijk (verpleegkundigen niveau 4 en verzorgenden IG) om zo verbonden te blijven met actuele zorgvragen, cliënten en de huidige werkwijze. Door het stellen van vragen worden de wijkverpleegkundigen uitgedaagd kritisch na te denken over hun handelen. Recent onderzoek en ontwikkelingen in de wijk worden hierbij betrokken. Als docent neem ik de werkervaring en de recente ontwikkelingen binnen de wijk zorg weer mee naar school, verwerk dit in de casuïstiek en deel dit met collega-docenten.’

ZIC
Ook in de ziekenhuizen bestaan dergelijke innovatiecentra. Volgens betrokkenen is het zogenaamde ZIC dé manier om het grote tekort aan kwalitatief goede stageplaatsen op te vangen. Lees meer 

En wat is het voordeel voor studenten van die LIN’s?

‘De studenten die stage lopen in de wijk, worden zowel door de wijkverpleegkundigen als de docenten begeleid. Deze leeromgeving verschilt van reguliere stages, ook omdat één dag per week een docent meeloopt. Op die manier verschuift een deel van het onderwijs naar de wijk. Daarnaast kunnen actuele vragen omgezet worden naar praktijkgericht onderzoek in samenwerking met het lectoraat, uitgevoerd door de studenten.’

Wat voor reacties krijgen jullie uit de wijk over het LIN?

‘Die zijn positief. De wijkteams vinden het leuk dat je met elkaar in de ‘leerstand’ bent, om met studenten samen te werken, om mee te denken met het onderwijs. De teams zijn ook wel echt geselecteerd omdat ze zo enthousiast zijn en ervoor openstaan, hoor. Niet iedereen heeft daar zin in. Studenten vinden het werken in een LIN erg leuk, maar ook wel spannend. Ze zien mij vaker, ik ben veel intensiever betrokken, we mailen ook met elkaar en we hebben veel vaker een gesprekje. Dat is toch wel anders dan op school.’

Janneke Willemse
Janneke Willemse

En nu is er dus dat keuzevak op school. Vertel, wat doen jullie precies tijdens die lessen?

‘In het keuzevak Samenwerken in de Wijk krijgen studenten gastlessen van wijkverpleegkundigen en werken ze aan een actueel praktijkgericht programma, in nauwe samenwerking met docenten. Je werkt bovendien samen met studenten van andere opleidingen – want het is natuurlijk best vreemd als je op school allemaal in je eigen opleiding zit, en in de praktijk ineens met allemaal andere disciplines moet samenwerken. Op dit moment werken de studenten samen met medestudenten van de opleiding social work aan casussen waarin een probleem centraal staat waarbij in de praktijk ook een ambulant begeleider of maatschappelijk werker betrokken zouden worden. Eenzaamheid bijvoorbeeld, of mensen met psychische of financiële problemen. Studenten vergaderen samen en komen tot een plan voor de cliënt.’

Jullie willen die samenwerking verder uitbreiden, naar welke opleidingen bijvoorbeeld?

‘We willen de samenwerking met social work nog verder uitbreiden, maar ook de opleiding ICT zouden we er goed bij kunnen betrekken. Er zijn denk ik mooie projecten op te pakken bijvoorbeeld rondom het zorgdossier en domotica.’

En heeft het keuzevak ook het gewenste effect, zijn er al meer studenten die voor de wijk kiezen?

‘Dit keuzevak is pas in november begonnen, en ik krijg van veel studenten terug dat het werken in de wijk ze echt wel interessanter en uitdagender vinden dan gedacht. Maar om te concluderen of het echt méér studenten gaat genereren voor de wijk, daar is het nu nog te vroeg voor.’

1 REACTIE

  1. Ik ben zelf wijkverpleegkundige en heb regelmatig HBO-V stagiaires deze geven inderdaad vaak aan dat het werken in de wijk uitdagender en meer gevarieerd is dan ze dachten.
    Erg leuk dat dit nu ook duidelijk wordt gemaakt op school door middel van een keuze vak

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.