Klinisch redeneren is de vaardigheid om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan medische kennis (fysiologie, anatomie, pathologie, farmacologie). Zo kunnen verpleegkundigen goed onderbouwen welke verpleegkundige interventies zij moeten inzetten bij een ziektebeeld of verpleegprobleem en welke vervolgstappen ze moeten nemen. Voor het proces van klinisch redeneren worden verschillende methodieken gebruikt. Pro-active Nursing is een methodiek van Marc Bakker, verpleegkundige en docent aan de Amstel Academie in Amsterdam.
Pro-active Nursing is gebaseerd op gedegen inzicht in verschillende lichaamssystemen. Uit de fysiologie, die oorzaak en gevolg aangeeft van lichaamsprocessen, volgen de verpleegkundige en medische interventies. Bij klinisch redeneren gaat het dus om het adequaat inspringen op complexe klinische situaties en het onderbouwen van je observaties en interventies met kennis van biomedische vakken. Het redeneren zelf wordt aangeleerd via een model met zorgthema’s. Je leert de gevolgen van ziekte en de behandeling via deze zorgthema’s met elkaar in verband te brengen.
Het klinisch beeld van de patiënt en de situatie op dat moment is het vertrekpunt voor de zorgverlening. Om de observaties te kunnen structureren, is een set basisparameters samengesteld waarvan je als verpleegkundige volgens Bakker echt verstand moet hebben. Denk aan zaken als: ademfrequentie, kleur, diurese of hartritme. Met deze set kun je je een goed beeld vormen van de situatie. Dat vraagt flink veel oefening. Meer weten? Lees het artikel klinisch redeneren bij hypovolemische shock en maak de Nursing Challenge. Toets je kennis van de zes stappen van klinisch redeneren en win!
Meer weten? In deze whitepaper vertellen verpleegkundigen hoe Nanda NIC NOC hen ondersteunt bij klinisch redeneren. Klik hier om naar de whitepaper te gaan.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account