Verpleegkundigen en verzorgenden vinden dat zij in hun verslaglegging worden belemmerd door de voorgestructureerde digitale systemen waar zij mee werken. Ook voelen zij zich weinig ondersteund door zorgorganisaties om voldoende aandacht te kunnen besteden aan goede verslaglegging.
Dit blijkt uit een analyse van de knelpunten die verpleegkundigen en verzorgenden ervaren bij hun verslaglegging door onder andere verplegingswetenschapper Wolter Paans. Deze analyse is gepubliceerd in het nieuwste nummer van TvZ, vakblad voor verpleegkundigen en verpleegkundig experts. Verpleegkundigen en verzorgenden leggen veel gegevens over de zorgverlening bij cliënten vast. Voor de continuïteit en kwaliteit van de zorg is het belangrijk dat deze verslaglegging adequaat en volledig is. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dit lang niet altijd zo is. Om de verslaglegging te verbeteren wordt momenteel de richtlijn Verpleegkundige en Verzorgende Verslaglegging (V&VN, 2011) geactualiseerd, die in 2018 zal verschijnen. Om rekening te houden met de knelpunten die zij momenteel ervaren en om tot een bruikbare richtlijn te komen, verrichtten NIVEL en Hanzehogeschool Groningen een knelpuntenanalyse.
De knelpunten zijn in vier categorieën verdeeld:
- Ondersteuning professionals vanuit organisaties:
Weinig aandacht voor verslaglegging
Gebrek aan sturing op inhoud van verslaglegging (het management stuurt voornamelijk op regels en checklists en minder op de inhoudelijke kwaliteit van de verslaglegging. ‘Afvinken en checklists zijn belangrijker dan goed hulpverlenerschap’, aldus een verpleegkundige.)
Beperkte tijd voor verslaglegging (je kunt als verpleegkundige geen tijd indiceren voor verslaglegging.)
Beperkte organisatie van multidisciplinaire verslaglegging
- Competenties professionals
Beperkte ervaren competentie voor verslaglegging volgens het verpleegkundig proces - Formats en systemen
Beperkte gebruiksvriendelijkheid digitale formats (verpleegkundigen geven aan niet alle info in de voorgestructureerde formats kwijt te kunnen)
Gebrek aan aansluiting van verschillende digitale systemen (de verschillende systemen communiceren niet met elkaar, waardoor verpleegkundigen op meerdere plaatsen dezelfde info moeten vastleggen. Dit zorgt voor extra verslaglegging.) - Betrokkenheid cliënten en mantelzorgers
Gebrekkige betrokkenheid bij verslaglegging (verslaglegging vindt meestal buiten het zicht van mantelzorgers en cliënten af, terwijl zij graag betrokken worden bij wat er geschreven wordt).
Directe inzage dossiers voor cliënten en mantelzorgers niet altijd mogelijk
Lees de complete analyse in het nieuwste nummer van TvZ >>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account