Tijdlijn functiedifferentiatie: waar komen we vandaan (en waar gaan we heen)?

Het wetsvoorstel BIG II is van tafel, maar zorgde voor de nodige ophef deze zomer. Waar kwam dat wetsvoorstel eigenlijk vandaan? Bekijk deze tijdlijn en zie dat functiedifferentiatie al decennialang onderwerp van discussie is.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Premium

1921

De eerste opleidingen voor

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem Nursing.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen
  • Toegang tot handige tools op de website

Al abonnee? Log dan in

1 REACTIE

  1. Met belangstelling volg ik de discussie met de bijbehorende boosheid en frustratie over de registratie van verpleegkundigen in het BIG 2 register. Naar mijn mening is de vraag om functiedifferentiatie, een terechte vraag vanuit de beroepsgroep, die we niet kunnen èn willen terugdraaien. Er worden verschillende voorstellen gedaan om tot een oplossing te komen voor dit complexe vraagstuk, waarbij men hoopt dat heel verpleegkundig Nederland zich er in kan vinden. Wat bepaald geen sinecure is.
    Er wordt echter veelal een voorstel gedaan waarbij allen, de voor 2012 afgestudeerden en de vanaf 2012 afgestudeerden, geregistreerd kunnen worden in het BIG 2 register al of niet met aanvullende opleidingsmogelijkheden of toetsen. De tot op heden voorgestelde opties lijken echter niet direct bij te dragen aan een oplossing.
    Ik blijf me steeds afvragen waarom er zoveel tumult wordt veroorzaakt door een tweedeling te maken tussen verpleegkundigen die opgeleid zijn met een sterk verouderd en niet goed meer te beoordelen curriculum, maar een schat aan ervaringen hebben al of niet aangevuld met andere opleidingen en (net-) afgestudeerden die competenties hebben ontwikkeld volgens het curriculum passend bij BIG 2. Is het doel niet duidelijker onderscheid te maken tussen mbo- en hbo-verpleegkundigen die volgens het nieuwe curriculum, dat aansluit op functiedifferentiatie, zijn opgeleid.
    Het lijkt mij dat we ons dus moeten focussen voor BIG 2 op de laatste groep. Een aanvullend argument is nog dat uit onderzoek blijkt dat we vooral leren (80%) vanuit persoonlijke ervaringen. Door hier aan voorbij te lopen ontstaan begrijpelijkerwijze spanningen en doe je de eerste groep tekort.
    Juist deze punten zijn aanleiding om de discussie vanuit een andere invalshoek te benaderen en een nieuw voorstel in te brengen. Is het niet mogelijk de verpleegkundigen die vanaf 2012 zijn afgestudeerd zich te laten registreren in het BIG 2 register. De eerder afgestudeerden kunnen dan in BIG 1 geregistreerd blijven. Het staat daarbij een ieder vrij zich alsnog na studie of een toets in BIG 2 in te schrijven.
    Wanneer er binnenkort vanuit de proeftuinen meer duidelijkheid is ten aanzien van functiedifferentiatie op de werkvloer en als ook de regiefunctie helder is, dan kunnen praktisch gezien als er vacatures zijn, hbo-verpleegkundigen geregistreerd in BIG 2 én verpleegkundigen geregistreerd in BIG 1, die vanuit eerder opgedane ervaringen en aanvullende andere opleidingen menen competent te zijn, solliciteren. Hiermee doe je recht aan een ieders capaciteiten.
    Na verloop van tijd kan het register van wet BIG 1 opgeheven worden. Dit is een mooi natuurlijk verloop, waaruit waardering en respect blijkt en recht wordt gedaan aan de ontwikkeling die verpleegkundigen door persoonlijke ervaring en aanvullende opleidingen en trainingen hebben opgedaan. De vijf miljoen kan dan nuttiger besteed worden.
    Henriette de Jong

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.