Tessa de Vries (31) werkt op de Acute Opname Afdeling (AOA) van het OLVG locatie West in Amsterdam. Daar zette ze een leerwerkplaats op zodat studenten zich op een zo veilig mogelijke manier kunnen ontwikkelen. Ook is ze DIM-coördinator op de AOA.
Hoe ziet jullie leerwerkplaats eruit?
‘Een deel van de Acute Opname Afdeling wordt gerund door gemiddeld 3 studenten op 8 patiënten. Per dienst begeleidt 1 coach alle studenten, hij of zij schrijft na de dienst feedback op de leerdoelen in het logboek. Ook heeft elke student 2 vaste werkbegeleiders. De studenten verdelen de patiënten onderling, ze helpen elkaar waar nodig en kunnen eventueel taken naar ons delegeren, maar zij houden de leiding.’
Waarom wilde je zo’n leerwerkplaats?
‘Ik heb mijn eindstage gelopen op een leerwerkplaats in het Antonius Ziekenhuis in Sneek. We werden uitgedaagd om zelf stappen te zetten. Eerst met elkaar overleggen als iemand vastloopt, pas als je er echt niet uitkomt een coach om hulp vragen. Als studenten hielpen we elkaar door de dag heen. Een veilige, verrijkende wijze van begeleiden.’
Je bent werkbegeleider en coach, wat geef je studenten mee?
‘Door de hoge turnover en veel onvoorspelbare situaties zijn prioriteiten stellen en de planning bewaken heel belangrijk op de AOA. Studenten willen zich graag bewijzen en kunnen vaak moeilijk nee zeggen. Maar juist als je je grenzen aangeeft, ben je meer gefocust. En ik benadruk het belang van samenwerking.’
Wat doe je als DIM-coördinator?
‘DIM staat voor Decentraal Incident Meldingen. Naast verslag uitbrengen aan de centrale DIM-commissie onderzoek ik als afdelingscoördinator trends in het team en geef ik adviezen.’
Inspirator?
‘Mijn teamleiders. Omdat zij hun vertrouwen in mij uitspraken heb ik me onder andere als coach kunnen ontwikkelingen.’
Wil jij jezelf of een collega aandragen voor deze rubriek? Mail dan nursing@bsl.nl o.v.v. ‘Talent’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account