Bij het Amsterdam UMC zijn sinds kort 45 medewerkers actief als ‘social media-ambassadeur’. Een van hen is verpleegkundige Donja Tukker, zij instagramt samen met drie collega’s onder de naam ‘De vier gezusters’.
In De Volkskrant predikt jullie werkgever, het Amsterdam UMC, een nieuwe openheid via social media, voor de beeldvorming en om nieuw personeel te trekken. Jullie plaatsen dus posts in opdracht van de werkgever?
‘Nee, het initiatief van ‘De vier gezusters’, komt bij onszelf vandaan en is niet door onze werkgever bedacht. Wij posten ook niet in opdracht van het Amsterdam UMC, maar bedenken zelf onze content. Wel hebben we overlegd wat wel en niet mag. Kort gezegd kwam daar uit dat we mogen plaatsen wat we willen, mits we rekening houden met de privacy van onze patiënten. Maar het spreekt voor zich dat patiënten niet in beeld komen, dat is absoluut not-done.’
En hoe gebruiken jullie instagram vooral?
‘We richten ons met name op collega’s en mensen die geïnteresseerd zijn in de verpleging. Er zitten veel verpleegkundigen op social media als instagram, facebook, twitter. Je kunt supersnel dingen delen via social media. Dus nu er in tijden van grote tekorten potentiële collega’s enthousiast gemaakt moeten worden voor een baan bij ons, of zelfs voor het vak van verpleegkundige, dan leent social media zich daar uitstekend voor!’
Wat voor posts plaatsen jullie dan zoal?
‘Wij willen het vooral luchtig en grappig houden, humoristische en herkenbare plaatjes waar elke verpleegkundige zich in kan vinden. De laatste tijd posten we wat meer vakinhoudelijke zaken, zoals een insta-story over de reanimatietraining die we onlangs kregen. Gezien het aantal ‘likes’ dat we daar voor krijgen, vinden mensen dat blijkbaar ook leuk.’
Jullie willen het vooral luchtig en grappig houden, ik ben benieuwd waarom. Als verpleegkundige kom je ook in moeilijke situaties terecht. Krijgt ‘de buitenwereld’ dan wel een realistisch beeld van het vak?
‘Wij komen zeker ook moeilijke en verdrietige situaties tegen op ons werk, maar omdat veel collega’s social media in hun vrije tijd gebruiken, willen we daar niet de nadruk op leggen. Als je daar privé mee bezig blijft, dan is het alleen maar lastiger om los te laten. En met serieuzere posts die we plaatsen, zoals over de reanimatietraining, laten we ook zien dat het werk niet alleen uit vrolijke situaties bestaat. Verder raakten wij ook geïnspireerd op accounts uit het buitenland en merkten we dat verpleegkundigen over de wereld die met dezelfde situaties of patiënten werken er dezelfde humor op na houden als wij. Zo zie je dat humor ook echt bij ons vak hoort.’
Lees ook: Verpleegkundigen amc gebruiken social media voor realistische beeldvorming
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account