• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Klinisch redeneren

Klinisch redeneren kun je leren

Gepubliceerd op: 19 februari 2018
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Klinisch redeneren is de vaardigheid om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan medische kennis (fysiologie, anatomie, pathologie, farmacologie). Zo kunnen verpleegkundigen goed onderbouwen welke verpleegkundige interventies zij moeten inzetten bij een ziektebeeld of verpleegprobleem en welke vervolgstappen ze moeten nemen. Voor het proces van klinisch redeneren worden verschillende methodieken gebruikt. Pro-active Nursing is een methodiek van Marc Bakker, verpleegkundige en docent aan de Amstel Academie in Amsterdam.

Pro-active Nursing is gebaseerd op gedegen inzicht in verschillende lichaamssystemen. Uit de fysiologie, die oorzaak en gevolg aangeeft van lichaamsprocessen, volgen de verpleegkundige en medische interventies. Bij klinisch redeneren gaat het dus om het adequaat inspringen op complexe klinische situaties en het onderbouwen van je observaties en interventies met kennis van biomedische vakken. Het redeneren zelf wordt aangeleerd via een model met zorgthema’s. Je leert de gevolgen van ziekte en de behandeling via deze zorgthema’s met elkaar in verband te brengen.

Het klinisch beeld van de patiënt en de situatie op dat moment is het vertrekpunt voor de zorgverlening. Om de observaties te kunnen structureren, is een set basisparameters samengesteld waarvan je als verpleegkundige volgens Bakker echt verstand moet hebben. Denk aan zaken als: ademfrequentie, kleur, diurese of hartritme. Met deze set kun je je een goed beeld vormen van de situatie. Dat vraagt flink veel oefening. Meer weten? Lees het artikel klinisch redeneren bij hypovolemische shock en maak de Nursing Challenge. Toets je kennis van de zes stappen van klinisch redeneren en win!

Meer weten? In deze whitepaper vertellen verpleegkundigen hoe Nanda NIC NOC hen ondersteunt bij klinisch redeneren. Klik hier om naar de whitepaper te gaan.

Gepubliceerd op: 19 februari 2018
Door: Redactie Nursing

Thema:

Klinisch redeneren

Tags:

Klinisch redeneren

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Klinisch redeneren

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

‘Deze denkfouten over klinisch redeneren maak je nooit meer’

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

Marc Bakker zette klinisch redeneren op de kaart: ‘Naast handen ook hersens aan het bed’

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

Klinisch redeneren: de 6 stappen

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

Klinisch redeneren in de wijk: stel je vragen tijdens ExpertHouse

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

‘Een verpleegkundige moet haar visie op een beredeneerde manier kunnen overbrengen’

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren