• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Ziektebeelden

Foutloos leren bij dementie: de verpleegkundige praktijk

Gepubliceerd op: 22 april 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Bij mensen met dementie raakt het geheugen steeds verder aangetast. Toch blijken zij nog dingen (op)nieuw te kunnen leren. Als verpleegkundigen weten hoe dit werkt, kunnen ze in de praktijk nog opmerkelijk positieve resultaten boeken. Dit blijkt uit recent onderzoek van De Haagse Hogeschool in samenwerking met de universiteit van Bari (Italië).

Het gaat daarbij met name om het aanspreken van het zogeheten onbewuste geheugen en het lerend vermogen. Het onderzoek toont aan dat de patiënt vaardigheden die hij voorheen goed kon uitvoeren, maar is verleerd, opnieuw kan aanleren. Het blijkt zelfs mogelijk om nieuwe vaardigheden aan te leren, bijvoorbeeld leren omgaan met nieuwe technologieën zoals de iPad.

Verrassend

Op het eerste gezicht lijkt dat verrassend. Om te kunnen leren is immers een goed functionerend geheugen nodig, en die functie is bij mensen met dementie nu juist ernstig aangetast. Toch is herinneren en leren mogelijk, want niet alle vormen van geheugen worden bij dementie even sterk beperkt (Dirkse e.a., 2011). Het (op)nieuw aanleren van activiteiten kan ervoor zorgen dat de patiënt langer zelfstandig kan functioneren. Dit kan een positief effect hebben op het algehele activiteitenniveau van de patiënt, zijn eigenwaarde en zijn motivatie om iets te ondernemen (Perilli e.a., 2012; de Werd e.a., 2013).

‘Kennis van de mogelijkheden van foutloos leren vergroot de expertise van verpleegkundigen in de dementiezorg’

Foutloos leren

Een methode die goede resultaten bleek te hebben is het zogeheten ‘foutloos leren’. De te leren taak wordt daarbij opgedeeld in kleine stappen en dan stapsgewijs aangeleerd totdat uiteindelijk het complexe doelgedrag tot stand wordt gebracht. De patiënt gaat pas over naar de volgende stap als hij de vorige stap zonder fouten, aarzelingen of gokken uit kan voeren.

Meer weten?

In TvZ 2, 2014 publiceerden de Haagse en Italiaanse onderzoekers hun resultaten en de mogelijkheden daarvoor voor de verpleegkundige praktijk.

Gepubliceerd op: 22 april 2014
Door: Harriët Teijen

Thema:

Ziektebeelden

Tags:

Dementie TVZ Ziektebeelden

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Ziektebeelden

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Slenteren beter voor diabetespatiënt dan sporten

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Dementerenden op SEH mogen sneller naar huis

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Nederlandse 100-plussers breken wereldrecord

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Eerste stap naar vergelijken kankerbehandelingen

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Migranten vaker dement dan Nederlanders

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren