‘Slimme inco’ zorgt voor effectiever verschonen

Abena en MediSens hebben een 'slimme luier' ontwikkeld, die meet hoe vol het incontinentiemateriaal van een cliënt is. Hierdoor weten verzorgenden wanneer er verschoond moet worden. Dit materiaal wordt getest op zes locaties van Philadelphia Zorg. Projectleider Petra Billekens van Philadelphia legt uit hoe dit werkt.
petra.jpg
Petra Billekens is projectleider van de slimme inco bij Philadelphia Zorg.

Slimme luier?

‘Ja, dat was de werktitel van het project. Wij gebruiken de term slim incontinentiemateriaal, want een luier is iets wat je associeert met baby’s, niet met de volwassenen waar dit materiaal voor bedoeld is.’

Wat doet dit intelligente incontinentiemateriaal?

‘In het materiaal zitten sensoren, die meten hoe nat de inco is. Aan de inco zit een clipje, met een een chip erin die deze signalen doorgeeft via een app. De verzorgende krijgt een seintje als de inco heel nat wordt. Via de app kan de verzorgende dus precies zien wanneer de cliënt moet worden verschoond.’

Jullie testen het nu een half jaar, hoe bevalt het?

‘Ontzettend goed. Voorheen werd vaak met vaste verschoonrondes gewerkt: ’s morgens na het wassen kreeg de cliënt een nieuwe inco, ’s middags, en voor het slapengaan. De cliënten waarbij  we dit materiaal gebruiken, zijn zwaar beperkte mensen, die niet goed kunnen aangeven dat ze een volle inco hebben. Het verschonen is vaak belastend, veel cliënten moeten bijvoorbeeld in een tillift, we merken dat cliënten al deze handelingen vervelend vinden. Voorheen hadden we meer “loze” verschoningen, nu leveren we veel meer zorg op maat: alleen als de inco vol is, wordt er verschoond.’

Betekent dit dat verzorgenden vaker verschonen?

‘Nee er wordt niet vaker verschoond, alleen op andere momenten. En dat is wennen. Maar de verzorgenden merken dat de cliënten er baat bij hebben. Wat ook handig is, is dat je meer inzicht krijgt in de patronen van cliënten. We hadden bijvoorbeeld een cliënt die ’s morgens fris gewassen was, en erna een schone inco aankreeg, die bij het ontbijt al een signaal afgaf dat de inco volzat. Dit kan niet, dachten de verzorgenden, we hebben hem net verschoond. Wat bleek nou: na het wassen en het verschonen werd de cliënt rechtop gezet om aan te kleden. En juist door het rechtop zetten, bleek hij te plassen. Nu hebben ze het verschoningsmoment aangepast: eerst wassen, dan rechtop zetten, en dán verschonen. De momenten van verschonen zijn vaak anders, en cliëntvriendelijker.’

Dit kost zeker een flinke duit…

‘De fabrikant is nog druk aan het berekenen hoeveel het moet gaan kosten. Voor ons mag het maximaal tien procent duurder zijn dan wat we nu betalen. Hoe we dat gaan berekenen is nog een hele puzzel omdat de kostenbesparing op andere vlakken ligt: doordat cliënten minder met een natte inco zitten, zullen er minder huidproblemen zijn, minder blaasontsteking, minder onrustige cliënten, en minder nachtelijk checken of de inco nog droog is. We gaan dit nog verder uitzoeken, en de pilot duurt nog tot eind dit jaar. Het intelligente incomateriaal komt in 2018 op de markt.’

Klik hier voor meer info over de slimme inco >>

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.