Uit eerder onderzoek bleek dat de dienstoverdracht in haar ziekenhuis niet optimaal was: met haar afstudeeronderzoek stelt hbo-v’er Marlise Smits (21) een nieuwe methode voor, de I-PASS.
In deze rubriek bespreken studenten verpleegkunde hun onderzoek of afstudeerscriptie. Ze leren onderzoek doen naar vaak praktische, klinische onzekerheden; het is zonde om de uitkomsten niet met elkaar te delen.
Wat viel jou op aan de verpleegkundige overdracht, voordat je aan dit onderzoek begon?
‘Ik merkte dat verpleegkundigen tijdens de mondelinge dienstoverdracht niet-relevante overdrachtsinformatie deelden, en juist relevantie informatie vergaten. Bijvoorbeeld welke verpleegkundige interventies waren toegepast en wat daar het effect van was.’
‘Daarnaast zag ik dat iedere verpleegkundige de overdracht op een eigen manier invulde, waardoor iedereen op een andere manier zijn informatie vertelt. De meeste overdrachten waren compleet, maar zo uitgebreid dat er veel tijd verloren ging die we eigenlijk aan de patiënt konden besteden.’
In de literatuurstudie heb je gekeken naar SBAR, de methode die ook op jouw afdeling werd gebruikt. Wat ontdekte je?
‘De literatuur wijst uit dat een gestandaardiseerd format de mondelinge overdracht nauwkeuriger maakt, wat ik in zekere zin al wel verwacht had. In de praktijk vond ik SBAR niet goed uitvoerbaar in de dienstoverdracht; ik miste informatie als ik deze methode gebruikte. SBAR geeft namelijk weinig aandacht aan de context en breedte van een situatie, die vooral bij complexe patiënten wel belangrijk is.’
‘De literatuur bevestigde inderdaad dat SBAR niet geschikt is voor een dienstoverdracht. De SBAR-methode is specifiek voor situaties waarbij een korte samenvatting voldoende is en waarin een snelle beslissing nodig is, zoals in acute situaties.’
‘In de dienstoverdracht geeft deze methode dus beperkingen, vooral als je complexere patiënten overdraagt. Wat me verraste is mijn bevinding dat mogelijk de I-PASS-methode een geschikte methode is voor de mondelinge overdracht. Ik kende deze methode niet.’
‘Wat mij aansprak, is dat je deze methode flexibel kunt inzetten en aanpassen op ieder specialisme in een ziekenhuis. Werken met de I-PASS-methode blijkt het foutpercentage in overdrachten flink te kunnen verlagen. Ik adviseer dan ook om in mijn ziekenhuis de I-PASS te gaan gebruiken voor de mondelinge overdracht; uit mijn interviews onder verpleegkundigen van een chirurgische en interne afdeling blijkt dat er zeker draagvlak voor invoering hiervan is.’
Wat kunnen verpleegkundigen uit andere ziekenhuizen leren van jouw praktijkonderzoek en praktijkadvies?
‘Het kan echt de moeite waard zijn om de mondelinge dienstoverdracht op jouw afdeling eens onder de loep te nemen. Het is belangrijk om die overdracht eenduidig en adequaat in te richten, zodat je geen informatie mist en fouten voorkomt.’
‘Structuur helpt om de inhoud van een dienstoverdracht te verduidelijken en verwarring te verminderen, de dienstoverdracht wordt hierdoor nauwkeuriger. Structuur aanbrengen in de overdracht kan dus het beste via een gestandaardiseerd format, en dan is het in het bijzonder aan te raden eens naar de I-PASS te kijken.’
Opleiding: hbo-v aan de Christelijke Hogeschool Ede
Onderzoek afgerond: juni 2019
Werkt nu: als verpleegkundige op de afdeling geriatrie van het Albert Schweitzer Ziekenhuis
Lees Interacties
Praktijk Organisatie van zorg
Footer
Nursing nieuwsbrief
Twee keer per week de nieuwste artikelen van Nursing in je mail? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account