Als het in je team niet zo gebruikelijk is om incidenten te melden, hoe kun je dan als student die bereidheid vergroten? Marlieke van der Ham (21) zocht voor haar afstuderen aan de hbo-v naar oorzaken én oplossingen.
In deze rubriek bespreken leerlingen/studenten verpleegkunde hun onderzoek of afstudeerscriptie. Ze leren onderzoek doen naar vaak praktische, klinische onzekerheden; het is zonde om de uitkomsten niet met elkaar te delen.
Tijdens je stage op een verpleegafdeling in het ziekenhuis viel het je op dat verpleegkundigen meestal geen melding maakten van een incident of bijna-incident. Waar lag dat aan, volgens jouw onderzoek?
‘Eigenlijk zeiden alle verpleegkundigen uit het team dat er een open, veilige cultuur heerste. De meldingsbereidheid in het team was desondanks laag. Dat bleek onder andere te komen door personeelstekorten en dus weinig tijd, het aannemen van elf nieuwe verpleegkundigen tegelijkertijd die nog onbekend waren in dit ziekenhuis en doordat de meldingsformulieren niet snel te vinden waren op de computer.
En hoewel het me verbaasde, bleek ook het idee dat je faalt of een ander verklikt als je melding doet, nog te leven onder veel collega’s. Uit mijn literatuuronderzoek kwam dat ook vaak naar voren. Net als de angst om interdisciplinair te melden: verpleegkundigen durven vaak niet te melden als een hoger geplaatste collega, bijvoorbeeld een arts, betrokken is. Zij lossen het dan liever op door een gesprek aan te gaan, één op één.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account