Telefonische nazorg voor mantelzorger: effectief of niet?

In de zoektocht naar effectieve verpleegkundige interventies om mantelzorgers te ondersteunen, ontwikkelden onderzoekers een telefonisch begeleidingsprogramma. De resultaten van deze studie staan deze maand in TvZ en zijn ook gepubliceerd in onder andere BMC Cancer.
telefonische nazorg mantelzorger
Verpleegkundigen belden gedurende het onderzoek eens per maand met mantelzorgers (foto: Arno Massee).

Aan de studie deden 108 mantelzorgers van patiënten met nieuw gediagnosticeerde oncologische aandoeningen mee. Speciaal getrainde verpleegkundigen boden hen een standaardprogramma aan, waarbij ze de mantelzorger na de diagnose drie maanden lang maandelijks belden. De eerste keer vijf tot tien dagen na ontslag, de tweede keer een maand later en tot slot na drie maanden. In dit gesprek vroegen de verpleegkundigen naar psychisch welzijn, gezondheidsvaardigheden, lichamelijke gezondheid, ondersteuning door andere familieleden, financiële belasting en praktische problemen.

Stress

Ook screende de verpleegkundige de aanwezigheid van stress bij de mantelzorger, met behulp van de Distress Thermometer. Een score van vier of hoger betekende een verwijzing naar de huisarts. De controlegroep van 108 mantelzorgers werd op dezelfde tijden gebeld door onderzoeksmedewerkers en gewezen op een speciale hulplijn, waar de mantelzorgers standaardzorg konden krijgen als zij daar behoefte aan hadden (niet via het programma vanuit de verpleegkundigen).

Nieuw: het AMC zet mantelzorgers in bij complicaties na een operatie. Lees hier verder >>

Kwaliteit van leven

Deze verpleegkundige aanpak blijkt geen invloed te hebben op het al dan niet overbelast raken van mantelzorgers. Zo bleken er na afloop van het programma geen significante verschillen te zijn (tussen de controlegroep en de onderzoeksdeelnemers) op het gebied van depressieve- en stressklachten, gezondheidsvaardigheden en onvervulde zorgbehoeften. Ook de ervaren kwaliteit van leven van de mantelzorgers bleek in beide groepen niet anders te zijn na de telefonische begeleidingsperiode.

Bereidheid tot mantelzorgen

De onderzoekers wijzen erop dat de resultaten mogelijk deels te verklaren zijn doordat onderzoeksmedewerkers ook de controlegroep telefonisch benaderden, ook al was het telefonisch gesprek dat zij boden anders dan het gesprek dat de getrainde verpleegkundigen voerden. De onderzoekers pleiten voor verder onderzoek naar interventies voor mantelzorgondersteuning, omdat de behoefte aan mantelzorg verder zal toenemen en de bereidheid om die te leveren afneemt. Verpleegkundige ondersteuning voor mantelzorgers is volgens de onderzoekers dan ook een belangrijke taak van verpleegkundigen in de toekomst.

Download hier een gratis toolkit voor het ondersteunen van mantelzorgers in de thuiszorg.

1 REACTIE

  1. “”De onderzoekers wijzen erop dat de resultaten mogelijk deels te verklaren zijn doordat onderzoeksmedewerkers ook de controlegroep telefonisch benaderden, ook al was het telefonisch gesprek dat zij boden anders dan het gesprek dat de getrainde verpleegkundigen voerden”” M.a.w. het maakt niet uit wie er belt, als er maar iemand belt. Hoeven helemaal geen getrainde verpleegkundigen te zijn, kunnen ook onbetaalde vrijwilligers zijn.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.