Veganistische patiënt? Zo zorg je voor voldoende eiwit

Vlees en zuivel zijn voor veganisten geen optie. Hoe zorg je er dan toch voor dat een patiënt met verhoogde eiwitbehoefte voldoende binnenkrijgt? Diëtiste Lisa Steltenpool geeft advies.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Vooral sojaproducten zijn goede eiwitbronnen voor veganistische patiënten
Vooral sojaproducten zijn goede eiwitbronnen (Foto: naito8 / Getty Images)

Lees ook het premium artikel 9 vragen over voeding. Bijvoorbeeld: waarop moet je letten bij ernstig zieke patiënten met obesitas? En: vermindert sondevoeding de eetlust? 

Net als andere patiënten hebben veganisten eiwit nodig om te herstellen na een operatie, fractuur of infectie. Maar veel eiwitbronnenbronnen zoals vlees, zuivel en eieren zijn niet geschikt voor veganisten. Daarnaast hebben veganisten sowieso al dertig procent meer eiwit nodig dan mensen die vlees eten. Dat heeft ermee te maken dat plantaardige eiwitten niet altijd alle essentiële aminozuren bevatten en soms moeilijker verteerbaar zijn. Al met al is het dus extra belangrijk om de eiwitinname van je veganistische patiënt goed in de gaten te houden.

Eiwitbronnen

Veganistische voedingswaren die veel eiwit bevatten zijn peulvruchten, noten, pinda’s, zaden, volkoren graanproducten en sojaproducten. Vooral sojaproducten zoals tofu, tempeh, sommige vleesvervangers, en sojazuivel (melk, yoghurt, kwark, vla) zijn goede veganistische eiwitbronnen: ze bieden volledig eiwit en het lichaam kan de eiwitten uit soja gemakkelijk opnemen.

Veganistisch in het ziekenhuis

Veganistische maaltijden in het ziekenhuis zijn vaak incompleet, omdat eiwitrijke onderdelen worden vervangen door eiwitarme producten (bijvoorbeeld appelstroop in plaats van kaas en appelsap in plaats van melk). Beter is het om melk te vervangen door sojamelk en om eiwitrijk broodbeleg te gebruiken zoals notenpasta, pindakaas, tahin of hummus. Bij de avondmaaltijd kan een veganistische vleesvervanger of tofu of tempeh geserveerd worden, en als toetje sojakwark of sojavla.

Drinkvoeding

Wat eiwitverrijkte voeding betreft is er weliswaar lactosevrije drinkvoeding op de markt, maar die bevat alsnog dierlijke ingrediënten en is dus niet geschikt voor veganisten. Een alternatief is veganistisch eiwitpoeder op basis van bijvoorbeeld soja of erwten, maar dit is erg vullend en levert verder weinig energie. Een betere keuze is om veganistische maaltijdvervangers te gebruiken die veel eiwit leveren, maar ook voldoende calorieën en andere voedingsstoffen zoals vitaminen en vezels. In het premium artikel 9 vragen over voeding lees je hier meer over.

Met dank aan diëtistenpraktijk Lisa Steltenpool, gespecialiseerd in veganistische voedingsadviezen

2 REACTIES

  1. Wat een hoop incorrecte onzin zeg.

    ‘Daarnaast hebben veganisten sowieso al dertig procent meer eiwit nodig dan mensen die vlees eten. Dat heeft ermee te maken dat plantaardige eiwitten niet altijd alle essentiële aminozuren bevatten en soms moeilijker verteerbaar zijn’

    Op welke wetenschappelijke data is ‘veganisten hebben 30% meer eiwit nodig’ gebaseerd? Ik zie helemaal geen bronnen naar wetenschappelijk onderzoek. Het is een mythe dat planten geen complete aminozuurprofielen hebben. Eiwit komt oorspronkelijk van planten en er zijn geen ontbrekende aminozuren in plantaardige eiwitrijke bronnen zoals bonen.

    Daarnaast is het lachwekkend dat de schrijver van dit artikel plantaardige eiwitbronnen ‘moeilijk verteerbaar’ noemt, aangezien die juist makkelijker te verteren zijn dan vlees, vanwege de voedingsvezels in planten die de vertering stimuleren en die niet in dierlijke producten zitten.

    Maak je geen zorgen om veganistische patiënten. Die zul je hoogstwaarschijnlijk toch nooit vinden. Aangezien ze niet verziekt zijn door dierlijke producten hoog in verzadigd vet en cholesterol.

    • Beste Henk, deze informatie is afkomstig van een diëtiste gespecialiseerd in veganistische voedingsadviezen. Het stuk stelt niet dat plantaardige voeding minder goed verteerbaar is, het gaat over de verteerbaarheid van de eiwitten ín plantaardige voeding. Het is waar dat sommige plantaardige voedingsmiddelen zoals sojabonen wel alle essentiële aminozuren bevatten, maar veel ervan niet. Daarom staat er in het artikel dat plantaardige eiwitten niet ALTIJD alle essentiële aminozuren bevatten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om op de combinaties te letten, bijvoorbeeld bonen in combinatie met rijst. Het is helaas niet zo dat veganisten nooit wonden, fracturen of infecties op zullen lopen, situaties waarin extra eiwitinname belangrijk is. Het is belangrijk dat zorgverleners dan weten hoe plantaardige voeding in die extra eiwitbehoefte kan voorzien.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.