‘Verpleegkundige doet nog te weinig met data en outcome’

Het is belangrijk dat verpleegkundigen actief aan de slag gaan met data en outcome.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
data.jpg

Dit stelt Jennie Mast, senior adviseur Vilans, in het nieuwste nummer van TvZ, vakblad voor verpleegkundigen. Zorgmedewerkers registreren veel informatie tijdens en na hun zorgverlening aan cliënten. Allerlei gegevens van cliënten worden nu in een elektronisch cliëntdossier (ECD) vastgelegd en opgeslagen in een database. Dit met als doel het zorgproces van de cliënt te verbeteren en goede zorgplannen te maken. ‘Verpleegkundigen ervaren het vastleggen van allerlei soorten gegevens vaak als een last en veel minder als een basisonderdeel van hun vak’, stelt Jennie Mast in het artikel. ‘Meestal zien ze dan ook weinig terug van al datgene wat wordt vastgelegd. Veel informatie verdwijnt in de organisatie met de bedoeling om te kunnen sturen op geld of uren.’

Meer inzicht in gegevens

Mast pleit ervoor dat de gegevens makkelijker inzichtelijk zijn, zodat verpleegkundigen deze kunnen gebruiken om betere zorg te leveren aan de cliënt. Want op dit moment is dat nog niet goed mogelijk. Mast: ‘Wanneer een zorgmedewerker inzicht wil krijgen in de gegevens, blijkt het voor de organisaties moeilijk te zijn om de juiste informatie terug te koppelen aan verpleegkundigen. Bijvoorbeeld om antwoord te krijgen op vragen als: hoeveel cliënten met dementie hebben wij in ons bestand? War zijn de meest voorkomende aandachtsgebieden bij kwetsbare ouderen?’ Volgens Mast hebben verpleegkundigen nog te weinig aandacht voor het gebruik van data en outcome. ‘Er wordt nog te weinig actief gebruikgemaakt van gegevens om de zorg te verbeteren.’

Hulpmiddelen voor verpleegkundigen

Hier komt waarschijnlijk binnenkort verandering in: binnen het programma Waardigheid en Trots wordt veel aandacht besteed aan het meten en monitoren van de zorg en hoe dit organisaties kan helpen om de zorg te verbeteren. Ook in het nieuwe kwaliteitskader voor de verpleeghuizen is dit een belangrijk item (Zorginstituut, 2017). Sinds kort is op de website van dit programma een stappenplan te vinden dat organisaties helpt om een goede aanpak te kiezen voor het werken aan en zicht krijgen op de juiste informatie. Ook ontwikkelden V&VN en Vilans onlangs de methodiek Weet wat je meet. Dit praktische document geeft veel voorbeelden uit allerlei zorgorganisaties. En er komt ook in naar voren dat verpleegkundigen zelf moeten aangeven wat ze nodig hebben. Mast: ‘Belangrijk is om aan te geven of de informatie voor jou als verpleegkundige zinvol is en te begrijpen. Welke vragen zijn voor jou belangrijk en krijg je daarop een antwoord? Wie kan je helpen om dit wel duidelijk te krijgen? “Data, niets voor mij”? Die tijd is voorbij.’

TvZ is hét vakblad voor verpleegkundigen, gericht op onderzoek, opinie, beleid en management, altijd met een link naar de praktijk. 
Meer info over abonnement >>

2 REACTIES

  1. Jammer van zo'n negatieve reactie!
    Ik zie weldegelijk waar Mast het over heeft en dit niet zozeer als een beschuldigende vinger maar iets dat stamt uit een volgzaam verleden waar niet was gevraagd om mee te denken. De verpleegkundige beroepsgroep is momenteel bezig met een professionaliseringsslag waarbij het besef ook moet komen om iets te doen met alle vastgelegde data: hoe kan data ons helpen om de zorg te verbeteren en efficienter te maken zodat zowel de patient als de verpleegkundige er beter op worden? Dus niet alleen kijken naar 'is de afdelingsplanning wel goed gedaan'? Maar vooral: 'wat zijn de resultaten op mijn geplande zorg en hoe kan dit beter?'. Dit kan op papier, maar is tijdrovend. In de meeste EPD-systemen is iets dergelijks al wel mogelijk maar moet de instelling hier gericht onderzoek naar doen. Een gestructureerde verpleegkundige methodiek (bijvoorbeeld Nanda-NOC-NIC) maakt het daarbij gemakkelijker en kan er zelfs onderling worden vergeleken tussen instellingen.
    Ik zie deze ontwikkelingen met een goed gevoel tegemoet en hoop velen met mij.
    (zie ook welke stappen de stichting VDIR hierin maakt!)

  2. Lees alle reacties
  3. Eerst stelt Mast vast dat het organisaties niet lukt om data terug te koppelen naar verpleegkundigen.
    Daarna komt er nog een vaststelling;
    "Volgens Mast hebben verpleegkundigen nog te weinig aandacht voor het gebruik van data en outcome. ‘Er wordt nog te weinig actief gebruikgemaakt van gegevens om de zorg te verbeteren".’
    Vergelijkbare redenatie;
    de waterleiding van verpleeghuis x wordt langdurig afgesloten.
    De verpleging heeft nauwelijks aandacht voor een frisse wasbeurt met water.
    Een inconsistent betoog van Mast,maar wel weer even een zwart pietje bij de verpleging neerleggen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.