Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Verpleegkundige krijgt waarschuwing voor onprofessioneel appen

Francine Aarts
Francine Aarts
Een verpleegkundige krijgt een waarschuwing van het Regionaal Tuchtcollege. Ze stuurde een onprofessioneel Whatsappje over een cliënte. Toen die het appje las, loste de verpleegkundige de situatie niet goed op.
Foto: Rachit Tank

Eind 2019 is een arbo-verpleegkundige betrokken bij de verzuimbegeleiding van een uitgevallen werknemer. Op verzoek van de bedrijfsarts neemt ze contact op met de werkgever van haar cliënte. Als die de telefoon niet opneemt stuurt ze een Whatsapp-bericht met onder meer de tekst ‘we denken beiden dat dit weer zo’n (…)beeld is, gaat lang duuuuuuuren.’

Telefoon niet beveiligd

De cliënte komt vervolgens op gesprek bij de verpleegkundige. Terwijl die even weg is om thee te halen, leest de cliënte het Whatsapp-bericht op de telefoon van de verpleegkundige. De verpleegkundige heeft haar telefoon niet beveiligd met een code.

‘Alles wat fout kon gaan, ging fout’

Wanneer de verpleegkundige terugkomt, confronteert de cliënte haar met het appje. De verpleegkundige geeft aan dat dit niet de bedoeling was. Het gesprek dat volgt, verloopt matig. De cliënte geeft aan dat ze zich aangevallen voelt en het idee heeft zich te moeten verdedigen. De verpleegkundige noteert in het dossier ‘alles wat maar fout kon gaan, ging fout met dit gesprek’.

Het is niet voor het eerst dat een verpleegkundige voor de tuchtrechter moet verschijnen vanwege ongepaste appjes. Appen over een patiënt of cliënt is sowieso niet verstandig i.v.m. de privacywet. Maar ook appen mét een patiënt kan verkeerd aflopen. Je leest er meer over in het artikel over vriendschap en relatie met een patiënt.

Excuusgesprek

De verpleegkundige belt en mailt de cliënte diezelfde dag om haar excuses aan te bieden. Ook komt de cliënte nog met haar vader terug voor een tweede gesprek. De verpleegkundige meldt het voorval bij de werkgever van de cliënte en bij de bedrijfsarts. Ze wordt direct van het dossier gehaald.

De klacht

De cliënte klaagt de verpleegkundige aan voor het onprofessionele appje en het gesprek dat daarop volgde, maar ook omdat ze haar naar huis liet gaan in een te emotionele toestand.

Computervredebreuk?

De verpleegkundige zegt in haar verdediging dat ze was overvallen doordat de cliënte haar telefoon had bekeken. Ze stelt ook dat de cliënte computervredebreuk heeft gepleegd door haar Whatsapp-berichten te lezen. Verder heeft ze naar eigen zeggen geprobeerd het gesprek een goede draai te geven, maar ze ziet in dat dit is mislukt. Ze vindt verder dat de cliënte niet dusdanig overstuur was dat zij niet naar huis kon gaan.

Oordeel van de tuchtrechter

Het Tuchtcollege oordeelt dat de verpleegkundige zich inderdaad onprofessioneel heeft uitgelaten in het Whatsapp-bericht en dat zij het gesprek daarna niet in goede banen heeft geleid. Dat de cliënte onrechtmatig op de telefoon van de verpleegkundige heeft gekeken, is volgens het college niet relevant. Of de cliënte in een onverantwoorde toestand naar huis is gegaan, is niet aan te tonen. Het Tuchtcollege geeft de verpleegkundige een waarschuwing.

1 REACTIE

  1. Iemand gaat ongevraagd in je telefoon zitten kijken en dan ga je je als verpleegkundige nog verontschuldigen ook over wat deze persoon aantreft. Ik had die cliënt meteen buiten de deur gezet. En hoezo doet het in de tuchtzaak niet ter sprake, weleens gehoord over onrechtmatig verkregen bewijs? Ongelooflijk dat iedereen hierin maar mee gaat.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.