Verpleegkundige te druk met overdracht door gebrekkige zorg-ict

Ict-systemen in de zorg communiceren te weinig met elkaar. Daardoor zijn verpleegkundigen extra tijd kwijt, bijvoorbeeld aan het overtikken van patiëntbrieven. Dat leidt tot een hoge werkdruk en onveilige situaties voor patiënten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
overtikken
Verpleegkundigen zijn soms tot een uur per dag bezig met overtikken, printen en faxen van patiëntengegevens. Foto: Arno Massee

Dat meldt de NOS na een rondgang onder 700 zorgmedewerkers, waarvan 500 verpleegkundigen.

Volgens de zorgmedewerkers wringt de schoen bij het overdragen van medische gegevens: iedere zorginstelling gebruikt zijn eigen digitale informatiesysteem. Deze zijn niet of onvoldoende op elkaar afgestemd, waardoor ze belangrijke informatie moeten doorgeven per fax of met een brief die de patiënt mee krijgt. In sommige gevallen brengt een koerier röntgenfoto’s van het ene naar het andere ziekenhuis. Aan de ontvangende kant moeten zorgmedewerkers de brieven en foto’s vervolgens overtypen of inscannen. Die gebrekkige communicatie levert ongewenste of zelfs gevaarlijke situaties op.

Patiëntveiligheid

Verpleegkundigen vertellen de NOS dat ze soms tot een uur per dag bezig zijn met het overtikken, printen en faxen van patiëntengegevens, terwijl de werkdruk vaak al hoog is. Daarnaast kan overschrijven, kopiëren of faxen van informatie leiden tot gevaren voor de patiënt. Een tikfout, onduidelijke fax of ontbrekende pagina kan leiden tot onjuiste informatie over medicatiegebruik of andere ziekten. Meer dan de helft van de zorgverleners die de NOS bevroeg, zegt dat de patiëntveiligheid soms in het gedrang komt door de gebrekkige informatiestroom. Florian van Hunnik, verpleegkundige bij het OLVG in Amsterdam: ‘Als we informatie al naar de volgende zorgverlener hebben gefaxt en iemand daarna twee dagen in het ziekenhuis blijft, kan er in die tijd alweer veel zijn veranderd. Als een patiënt wordt doorverwezen naar de wijkverpleging, dan moeten we dat eerst intern met de hand overschrijven naar een ander systeem. Vervolgens gaat dat per fax naar de wijkverpleegkundige en die gaat dat dan weer zitten invoeren.’

Beschamend

‘Je kunt je voorstellen dat als je telkens informatie moet overtikken van het ene in het andere systeem, er wel eens fouten worden gemaakt’, zegt Sonja Kersten, directeur van V&VN. Ze vindt het ‘beschamend’ dat verpleegkundigen gevoelige patiënteninformatie nog steeds op deze manier verwerken. Kersten vindt dat zorginstellingen een vuist moeten maken tegen softwareleveranciers en moeten eisen dat hun systemen beter samenwerken. ‘Het is vooral belangrijk dat ict-systemen de zorg moeten helpen en niet ingewikkelder moeten maken.’

4 REACTIES

  1. Lijkt me allemaal secretaressewerk, of ben ik nu abuis? Dan heb je het ook druk als je dit soort taken op je neemt. Het antwoord van de V en VN slaat dan ook nergens op,die moeten gewoon zeggen,weiger secretaressewerk te doen,moet je eens opletten hoe snel dat afgelopen is. Oh ja kan Nursing eens wat andere stockfoto’s plaatsen, dit setje wordt al sinds jaar en dag geplaatst,gaat een beetje vervelen en laat zien dat gemakzucht bij Nursing ook niet vreemd is.

  2. Lees alle reacties
  3. Vroegah was dit allemaal werk voor de afdelingssecretaresse. Nu zie je (in het AMC) verpleegkundigen achter een hoog karretje met daarop een computer etc door de gangen rijden. Staan op de gang met elkaar te overleggen en de patiënt kan alleen lijdzaam afwachten of het de dames/heren belieft om daadwerkelijk de nodige zorg te verlenen en menselijk contact te maken. Altijd wel confronterend om als zorgverlener aan ‘de andere kant’ te verblijven ….

  4. Ruim 25 jaar geleden aan de wieg van de ICT in de zorg gestaan. Al snel was duidelijk dat deze systemen vooral door en voor artsen geschikt waren. Toen de commercie de hand kreeg in de systemen was dit vooral gericht aan managers en directies. Verpleegkundig was er nul komma nul, niks, nada, noppus in te brengen.
    Artsen waren vooral gecharmeerd van de SOP’s (standard operating procedure), met één vinkje had ik 3 uur werk …

  5. Echt wel uitgepraat met de V&VN; een absoluut nutteloze en misplaatste vuist naar ITC. Het is zo ongelofelijk dom. We hadden een droom over wat ITC voor ons zou moeten kunnen, ‘in de zorg’.. Dan blijkt het een hoop werk te zijn, en een onmogelijke opgaaf om al die verschillende eilanden van data verzameling, overdracht etc onder één paraplu te brengen., en dan gaan we dus wapperen met onze vuist naar de ICT!!!!! Sorry V&VN, waarschijnlijk zijn jullie integer begonnen, maar je taal, uitstraling en popie jopie gedrag maken je tot gewoon een andere stem in het drama van vernietiging van de zorg. Glossy, snelle babbel, maar inhoudelijk schrikbarend management.

    Al die terughoudendheid op de werkvloer voor ITC, en die enorme riedels dat we de vooruitgang niet tegen konden houden, dat we spoken zagen, dat we blij moesten zijn met die enorme ; verbeteringen’. Het is lastig om niet 24 uur per dag: “We hebben het wel gezegd”‘ te roepen. Markt werkt niet in de zorg….wij wel…..ze hadden naar ons moeten luisteren on plaats van op een troon gaan zitten en ons opleggen het ‘beter’, ‘efficiënter’, ‘klantvriendelijker’, en ‘smarter’ te doen.
    Nou sterkte allemaal, mij ben je kwijt, ik kan niet meer als een tiepkat mijn tijd op de afdeling verdoen, zonder nog mijn tijd met mijn patiënten door te mogen brengen en misschien nog iets menselijks met ze te delen in deze big pharma fabrieken

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.