Als trotse verpleegkundige ben ik blij met elke positieve aandacht voor de zorg. Zorgfluencers? Zij-instromers? Meer dan welkom! Maar waarom maken we het hen zo moeilijk?
Tijdens het toedienen van de sondevoeding grapt de zoon van de patiënt: ‘Nou, dat ziet er simpel uit, dat kan ik ook wel.’ Ik voel dat ik mezelf wil verdedigen door hem van alles uit te leggen over deze verpleegtechnische handeling, maar besluit mee te grappen. ‘Ja joh, verpleegkundige zijn stelt niks voor. Iedereen kan het.’ De man buldert van het lachen. Zou hij mijn boodschap hebben begrepen? Ik denk het niet.
De vader van een jonge patiënt veegt de mond van zijn zoon af waarop zijn vrouw zegt: ‘Nou Henk, misschien kun je hier wel solliciteren!’ Waarschijnlijk bedoeld als compliment voor haar man. Maar ik kan weinig met zo’n opmerking. Behalve erom lachen als een boer met kiespijn. Misschien reageer ik wat te gevoelig?
Veel mensen hebben nog altijd geen idee wat het werk van verpleegkundigen inhoudt. Het motiveert mij nog meer om het podium te pakken en een inkijkje te geven in ons mooie beroep. Want daar ben ik trots op. En als ik door mijn columns of zichtbaarheid op social media maar één persoon kan inspireren om ook voor dit beroep te kiezen, zou mijn missie al geslaagd zijn.
Ik geloof in de kracht van ‘zorgfluencers’. Om jongeren warm te maken voor de zorg zijn rolmodellen nodig. Een leuk TikTok-account van enthousiaste zorgmedewerkers, daar kan geen banenmarkt tegenop!
Mijn zorghart maakte een sprongetje toen ik hoorde dat een bekende acteur en presentator (Eric Corton) een carrièreswitch naar de zorg maakt. Hij had tijdens jaren van mantelzorgen voor zijn vader met Alzheimer van dichtbij gezien hoe intensief zorgen is. Na de dood van zijn vader voelde hij zich geïnspireerd om in de ouderenzorg te gaan werken. Als zij-instromer met een bak aan levenservaring en een goed stel hersenen zóu je denken dat men hem met open armen zou ontvangen.
Maar om te mogen werken als helpende/zorgondersteuner is mbo-diploma niveau 2 nodig. Voor Corton geen probleem, hij wil zo snel mogelijk aan de slag. Maar door allerlei ‘overbodige’ modules en examens raakt zijn motivatie wat ondergesneeuwd: ‘Ik moet als 55-jarige zij-instromer met een vwo-diploma en een heel werkzaam leven achter de rug, exact dezelfde opleiding volgen als mijn 16-jarige evenknie die net van de middelbare school komt.’
Als we herintreders en zij-instromers enthousiast willen houden, dan zijn modules-op-maat nodig. Kijk eerst naar de levens- en werkervaring van iemand. Ik ben het met Corton eens dat de zorgopleidingen toegankelijker moeten worden. Ik vrees alleen voor hem dat hij – ondanks zijn vwo-diploma – gewoon zijn rekenexamen moet gaan maken.
Ik wens hem in ieder geval heel veel succes en plezier in de zorg. We zijn met hem een mooie zorgfluencer rijker!
Barbara van Ede is medium-careverpleegkundige in een umc. Ze schrijft over haar werk bij de patiënt en wat haar zoal opvalt in de zorg. Volg haar ook op Instagram: @Zal_me_een_ zorg_zijn
skirnir do 21 mrt 2024 om 17:47
Vreselijk die modules afwerken! Laten ze in die tijd nuttige dingen doen.
M ma 25 mrt 2024 om 07:07
Kort om…. afschaffen, die generieke vakken!
Desnoods meer vakgerichte verdieping! Dan zijn we zinvol bezig en worden we nog beter in ons vak!
En niet onbelangrijk… er zullen meer mensen zich om- en bij- laten scholen.
Kan de V&VN hier niets in betekenen?
sylvia adrichem wo 20 mrt 2024 om 16:43
Helemaal mee eens. Zou ook graag willen dat er gekeken wordt naar de schooluren die maar door enkele organisaties als gewerkte uren worden gezien.
Heb je pech dan mag je op een contract van 28 uur 4 opleidings uren schrijven.
Ook al ga je 10 uur naar school. De resterende 4 uur moet je erbij werken of verlofuren schrijven.
Gezien de huidige krapte blijven er ook nog eens veel diensten open staan die ook opgelost moeten worden. Of door ziekte van collega’s.
Daarbij onnodige modules en heel veel opdrachten en leerwerk. Ik snap heel goed dat er heel veel verpleegkundigen en IGers met de opleiding stoppen
toni kwakman wo 20 mrt 2024 om 08:44
klopt, een heleboel nutteloze modules. Het gaat me makkelijk af, maar het is heel veel werk, veel verslagen schrijven. Alsof je als volwassene moet beschrijven hoe je moet lopen, terwijl je dat al jaren doet.
Terwijl ik al een MBO diploma had, alleen te lang geleden.
Ben net doorgestroomd van VIG naar de Verpleegkundige-opleiding, maar heb besloten te stoppen. Weer 2,5 jaar onzinnige opdrachtjes en volgeplempt worden met verslagen, Nederlands en rekenen. Na je werk zoveel huiswerk, dat je elke vrije minuut achter je laptop zit. Jammer, maar helaas, ik trek het niet meer.
Elze van der Linden wo 20 mrt 2024 om 11:30
Groot gelijk, Ik begrijp je helemaal.
Ikzelf ook 53 toen ik met de opleiding verz.i.g. begon.
Duurzaamheid was een verplicht keuzedeel, dat snapte ik toen niet en loopbaan, wat een verspilling van tijd zeg.
Rekenen.. ook zo” n onzinnig vak, we moesten opp.leren berekenen en breuken 🙄of je dat tegen komt op de werkvloer..
Ik was aanwezig, maar vond het een hele opgave
Ik heb palliatief als keuzedeel gekozen, maar dat had beter een verplicht onderdeel van de opleiding moeten wezen, veel interessa ter.
Ik heb m n diploma behaald, maar heb de opleiding vervloekt!!
Het werken in de zorg is erg mooi en dankbaar werk, maar als Ik de opleiding over moest doen bedankt ik er voor
Elze van der Linden wo 20 mrt 2024 om 11:35
Jeetje Toni, Ik had je bericht gelezen, maar niet je naam😬
Ook super toevallig dat jij dit nou hebt geschreven.
Toni en ik zaten bij elkaar in de klas…Kun je nagaan wat het met ons heeft gedaan.
Ze moeten de opleiding op een andere manier doen en idd die verslagen achterwege laten dan blijft er nog tijd over v je gezin en fam.
M di 19 mrt 2024 om 21:01
Jongens, echt geloof me, vakgerichte modules! En ja, verpleegkundig rekenen is iets anders dan gewoon rekenen! Dus verpleegkundig rekenen zou een vakgerichte module moeten zijn.
Waarom weer de vakken Nederlans, Engels, rekenen en loopbaanburschap alsof je 16 bent? Ik voel me niet perse beter dan een ander maar heb inmiddels al wel een diploma voor verpleegkundige. Ik snap het wel als je nog geen beroepsopleiding hebt gedaan maar niet als je al lang een beroepsopleiding hebt behaald!
aderkinderen62@gmail.com di 19 mrt 2024 om 20:52
Ik heb me enigzins opgewonden over de houding van Eric Corton. Hij kiest ervoor om de opleiding te volgen. Een onderdeel van de opleiding is de rekentoets. Wie zegt dat hij als 55 jarige beter kan rekenen dan zijn collega leerlingen van 16. En als hij het beter kan is het toch niet zo’n moeite om die toets te maken. Ik vindt het bij voorbaat toch enigzins arrogant. Ik ben een 61 jarige hbo verpleegkundige en zit al jaren in het vak. Ik ga binnenkort nog een opleiding volgen van 5 maanden en zal moeten voldoen aan de eisen van die opleiding. Met al mijn levenservaring en werkervaring en ongeacht hoe oud mijn klasgenoten zullen zijn.
Even los hiervan juig ik modulair onderwijs toe waarbij uitgegaan wordt van wat de jonge of oude leerling al kan en gericht moet zijn op wat ze nog moeten leren om hun vak goed uit te oefenen. En ik heb al langer vraagtekens bij de rekentoets en de toets Nederlands. Heel wat goede zorgverleners zijn namelijk dyslectisch of hebben last van dyscalculie.
Kortom, als je kiest voor een opleiding doe je de toetsen die daarbij horen. Aan ons als beroepsgroep om mee te denken of de huidige opleidingen voor herintreders en zijinstromers anders in elkaar moeten zitten. Of het nu gaat om bekende of onbekende Nederlanders.
willeke schilder di 19 mrt 2024 om 20:22
Ik ben 57 en in januari cum
Laude geslaagd voor verzorgende ig/ begeleider specifieke doelgroepen. Meteen door naar de opleiding tot verpleegkundige. Dat rekenen is idd een crime en demotiveert veel mensen om de zorg in te gaan. Ik ben superblij dat ik mijn jeugdroom nu na heb gestreefd door de zorg in te gaan. Nu nog even wéér door het vak rekenen heen worstelen en Engels ook zo onnodig!
wim van Leusen di 19 mrt 2024 om 19:51
Geldt hetzelfde niet voor iedereen in de zorg? Voor autorijden is 1 x theorie examen voldoende voor een heel rijdend leven. Voor bv het injecteren, venapuncties e.d. moet je elke 2 jaar weer een voldoende halen, ook als je het dagelijks doet. In mij ogen is dat pure tijd en geld verspilling. Het maken van e-learnings (die vaak niet up-to-date zijn. Het uitrekenen van percentages in oplossingen? Heeft iemand dit de laatste 15 jaar nog gedaan? Ik ken ze helaas niet. Toch wordt er steeds weer gevraagd of je het werk wel kunt uitvoeren terwijl dit je dagelijks werk is.
M di 19 mrt 2024 om 19:47
Ik ben het helemaal eens dat er vak gerichte modules gegeven moegen worden en dat er meer gekeken miet wprden naar levens- en werkervaring.
Ik ben opgeleid als A-veroleegkundige, barts van de werkervaring en zou graag de olleiding voor praktijkopleider willen doen. Nu kan dit op mbo niveau maar dan moet ik ook de generieje vakken weer doen.en dat terwinl ik al heel lang geleden een beroepsopleiding heb gedaan nadat ik eerst de middelbareschool af had gemaakt. Nu kan ik deze opleidi g okk gaan doen op hbo-niveau maar doen krijg ik niet de generieke vakken.
Nu, schiet mij maar lek!
Een olleiding doen op mbo-niveau is voor mij in ieder geval demotiverend! Ze kunnen die generieke vakken beter vervangen door extra verdieping!
En dat is eigenlijk met alle mbo opleidingen voor zij-instromers.
M di 19 mrt 2024 om 19:59
Ik ben het helemaal eens dat er vakgerichte modules gegeven moeten worden en dat er meer gekeken miet worden naar levens- en werkervaring.
Ik ben opgeleid als A-verpleegkundige, barst van de werkervaring en zou graag de opleiding voor praktijkopleider willen doen. Nu kan dit op mbo-niveau maar dan moet ik ook de generieke vakken weer doen en dat terwijl ik al heel lang geleden een beroepsopleiding heb afgerond nadat ik eerst de middelbareschool af had gemaakt. Nu kan ik deze opleiding ook gaan doen op hbo-niveau maar dan krijg ik niet de generieke vakken.
Nu, schiet mij maar lek!
Een olpeiding doen op mbo-niveau is voor mij in ieder geval demotiverend! Ze kunnen die generieke vakken beter vervangen door extra verdieping!
En dat is eigenlijk met alle mbo opleidingen voor zij-instromers.
Dit heeft echt herziening nodig! Ik weet zeker dat er dan veel meer mensen de zorg ingaan!!!