Wetsvoorstel BIG II ontlokt storm van reacties

Het regent reacties op de herziene Wet BIG die ter consultatie voorligt. De tussenstand: bijna achthonderd reacties, met nog een paar dagen te gaan. Vooral de nieuwe naam van de hbo-verpleegkundige en de overgangsregeling voor mbo-opgeleiden ontlokken veel kritiek.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
wet big
foto: Arno Massee

Deze Wet BIG II ligt voordat hij naar de Tweede Kamer gaat. tot en met 18 februari ter ‘consultatie’ op internet voor iedereen die behoefte heeft zich daarover uit te spreken. De Wet BIG II regelt een aantal belangrijke zaken voor het verpleegkundig beroep, zoals het officiële onderscheid tussen de mbo- en hbo-verpleegkundige en de bijbehorende nieuwe beroepstitels. Honderden verpleegkundigen hebben gebruikgemaakt van de inspraakmogelijkheid. In totaal zijn er sinds 17 december bijna achthonderd reacties binnengekomen. Dat is aanzienlijk meer dan gemiddeld: op meer dan de helft van de consultaties komt niet meer dan vijf reacties, blijkt uit cijfers van het ministerie van justitie. Overigens zijn niet alle reacties afkomstig van verpleegkundigen; ook de orthopedagoog krijgt andere bevoegdheden onder de nieuwe wet BIG. Ambtenaren zullen de reacties verwerken in een definitief voorstel.

Naam

Weinig insprekers lijken gelukkig te zijn met de naam ‘regieverpleegkundige’. Het roept verwarring op, volgens veel verpleegkundigen. Zo schrijft de Verpleegkundige Staf van het Groningse Martini Ziekenhuis: ‘De titel ‘regieverpleegkundige’ is ons inziens geen juiste wettelijke beroepstitel voor de verpleegkundige op hbo/bachelor-niveau (NLQF6). De term ‘regie’ verwijst naar één van de zeven competentiegebieden van verpleegkundigen en dekt beslist niet de lading van de werkzaamheden van hbo/bachelor-verpleegkundigen. Ook is deze titel onduidelijk voor patiënten.’

Bachelor-verpleegkundige

Veel schrijvers stellen voor aan te sluiten bij internationale titulatuur en het opleidingsniveau te noemen in de titel, bijvoorbeeld mbo-verpleegkundige en hbo- verpleegkundige, of bachelor-verpleegkundige. ‘Dit geeft duidelijk aan waar het verschil zit en is helder voor patiënten’, vinden de verpleegkundigen van het Martini Ziekenhuis. Ambtenaren van het ministerie van VWS gaan de nieuwe titelvoorstellen onderzoeken op haalbaarheid en wenselijkheid. De titel ‘bachelor-verpleegkundige’ maakt bij voorbaat weinig kans. Het ministerie noemde deze naam eerder onwenselijk, omdat het een opleidingstitel is.

Onduidelijkheid

Veel verpleegkundigen willen een einde aan de onduidelijkheid van de overgangsregeling voor mbo’ers. Zo vindt de verpleegkundige staf van het Martini Ziekenhuis het op zich een goed plan dat mbo- en inservice-opgeleiden met aanvullende scholing zich mogen registreren in het hbo-register. ‘Maar de vraag is welke scholing aan deze eisen voldoet. De onduidelijkheid over de overgangssituaties en de wisselende berichtgeving over dit onderwerp roept veel discussie en onrust op in de praktijk. Dit heeft een negatieve invloed op de implementatie van de functiedifferentiatie binnen de ziekenhuizen.’

Meer lezen? De Wet BIG II: eisen aan deskundigheid verpleegkundigheid verscheen eerder in Nursing en is online te lezen voor abonnees.

11 REACTIES

  1. Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening maar ik heb me wel erg verbaasd over sommige reacties op de internet consultatie.
    Met name van tegenstanders van het voorstel om mbo of inservice verpleegkundigen (al dan niet met aanvullende scholing) de mogelijkheid te geven zich als regieverpleegkundige te laten registreren.

    Ik ben er nog niet uit of dit arrogantie of onbenulligheid is.

    Zij hanteren het feit dat de mbo en inserviceopleiding niet aan het BN2020 opleidingsprofiel voldeed/voldoet als belangrijkste reden tegenargument. Dat klopt. Tot heden is echter nog niemand met het profiel BN2020 afgestudeerd Zij lijken er echter geen enkel probleem mee te hebben dat de “oud” hbo opgeleiden (inclusief zijzelf dus) zich zonder meer als regieverpleegkundige kunnen registreren.(ongeacht wanneer de opleiding is gevolgd, terwijl bv de hbo opleiding in 1978 toch echt heel anders was dan die van nu))
    Gaat het nu om het profiel of toch om alleen om de hbo titel?

    Waar werken deze verpleegkundigen?
    Het lijkt haast alsof dat in een parallel universum is, want in de ziekenhuizen waar ik werk doen alle verpleegkundigen hetzelfde werk, onder dezelfde functiebeschrijving en alleen door ernaar te vragen kom je erachter wie mbo, inservice of hbo opgeleid is!
    Het is de hbo verpleegkundigen de afgelopen ruim 40 jaar niet gelukt om zich te onderscheiden van de andere verpleegkundigen, ook in de proeftuin ziekenhuizen hebben zij aanvullende scholing gekregen om hun nieuwe rol waar te kunnen maken.

    In de argumentatie worden termen als de Can-MEDs rollen, klinisch redeneren, SBAR
    veelvuldig genoemd als zijnde nieuw, alleen gehanteerd of uitgevonden op de hbo opleiding/door de hbo verpleegkundigen.
    Newsflash: de benaming is misschien vrij nieuw, de methodieken en vaardigheden (competenties) zijn dit absoluut niet en werden al gebruikt voor de start van de hbo-v in 1972!
    De oude inservice” hoofdzusters en verpleegkundig directrices waren een schoolvoorbeeld van verpleegkundig leiderschap.
    Nog één observatie:
    aan sociale vaardigheden mag op het hbo wel wat extra aandacht worden besteed!

    Waarvan akte

    • Vanuit een inservice opleiding en aanvullend icu/ccu opgeleid heb ik als vijftig jarige toch de kans gekregen om de HBO opleiding te volgen.
      Ik was een fel tegenstander van een mogelijk verschil, maar heb mijn inzicht tijdens de opleiding moeten veranderen. Pas als je beide opleidingen hebt gehad denk ik dat je voldoende inzicht hebt om het verschil tussen deze twee opleidingen kunt omschrijven.
      Mijn vernieuwde inzichten vanuit de HBO studie zorgen voor een verrijking in kennis en de toepassing. Natuurlijk kan de MBO verpleegkundige uitstekend en vanuit haar talent haar zorg geweldig uitvoeren en waar nodig is verbeteren.
      Maar als HBO leer je de theorie achter verbeterprocessen en stap je out of the box waardoor onze zorg “de verpleegkunde” als professie ontwikkeld!
      Je leert dat verpleegkunde meer is dan enkel het protocol aan de patient aan te passen. Misschien klinkt dit wat bot. Er is zoveel nieuw inzicht vanuit de wereld beschikbaar, ik kan het nu vinden en implementeren.
      Ben een groot voorstander en raad iedere MBO verpleegkundige aan om te onderzoeken of je deze HBO-studie kunt gaan doen. Het komt de patiënt, omgeving
      ons vakgebied, maar zeker je eigen ontwikkeling ten goede!

  2. Lees alle reacties
  3. Wat een heldere uiteenzetting van Zuster Dre. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
    En wat jammer dat nergens in het wetsvoorstel helder naar voren komt hoe het met de huidige HBO verpleegkundige moet na 2020, want die hebben inderdaad een hele andere opleiding gehad. Welke aanvullende scholing moeten zij doen om te voldoen aan de eisen van 2020? En hoeveel protest zou dat opleveren als ze zich dat bewust worden?

  4. Ik ben een in-service opgeleide verpleegkundige die recent de HBO heeft gevolgd en ik kan je wel zeggen dat je als HBO verpleegkundige heel anders tegen de zorg aankijkt dan MBO verpleegkundigen, dan heb ik het over bv.wetenschappelijke onderbouwing en outside de box denken. Ook het stuk coaching heeft veel toegevoegde waarde in het HBO gebied. Ik werk als wijkverpleegkundige en maak in mijn werk veel gebruik van de HBO vaardigheden die ik als in-service verpleegkundige totaal niet geleerd heb. Natuurlijk zijn de verpleegkundige zorgtaken niet verschillend, die zijn gebaseerd op dezelfde protocollen. Maar wel je manier van denken, je vaardigheden in stukken schrijven, taken als implementatie, indiceren, onderzoeken en coachen maken significant verschil tussen HBO en MBO.

  5. Er moet veel meer naar de ervaring gekeken worden van de medewerkers dan naar een MBO of HBO papiertje. Want de HBO van 1980 en de HBO van nu is een wereld van verschil, maar je blijft nog wel steeds als HBO’er gezien. Ook een MBO’er of inservice opgeleide kunnen EBP leren, klinisch redeneren, coachen. Daar hoeven ze echt geen 3 jarige opleiding voor te gaan volgen! Zorg voor een schappelijke overgangsregeling voor de huidige MBO’ers en Inservice opgeleiden!

    En de naam regieverpleegkundige geeft veel verwarring met de huidige regieverpleegkundigen en dekt helemaal niet de HBO verpleegkundige van 2020.

  6. Ik ben blij dat er mensen zijn die vinden dat zij veel geleerd hebben tijdens de verkorte hbo!
    Je zou maar voor niets al die tijd erin moeten steken!
    Helaas vraag ik me af of jullie ervaring representatief is.
    Ik heb aan veel verpleegkundigen (veelal gespecialiseerd) die met de verkorte hbo(BN2020) via de werkgever bezig zijn gevraagd of zij vinden dat zij door de opleiding beter kunnen functioneren als verpleegkundige. De overgrote meerderheid gaf aan dat dat absoluut niet zo was!
    Zij leren vooral beter verslagen schrijven was meestal het antwoord. De invulling van de verslagen/ opdrachten wordt veelal aangespast aan de wensen van de opleiding om discussie over de inhoud te vermijden.
    Het is door de zure appel heen bijten voor een beter toekomstperspectief noemde een van hen het.

    Ik pas hier nog maar even voor!!

    • Nou zuster Dre, ik kan me helemaal vinden in je bovenstaande reacties.
      Ik denk dat het nog steeds gaat over mbo of hbo werk- en denkniveau.
      Ik weet zeker dat er zat mbo verpleegkundigen zijn die zeker op hetzelfde niveau functioneren als hun hbo collega’s. Of je bij blijft tav de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van EBP, coaching etc ligt grotendeels aan jezelf.
      Wat ik hoor van collega’s is inderdaad de veelheid aan verslagen en reflecties waarbij dan “sociaal” wenselijke antwoorden en omschrijvingen worden gegeven. Ik hoor idd van de meeste dat het een kwestie van doorbijten.

  7. Een mooie voorzet van zuster Dre. Alleen zegt ze er niet bij dat het de hbov-er niet gelukt is zich te profileren mede vanwege de weerstand op de werkvloer. Het ligt dus niet alleen aan de hbov-er. Waarom, zoals Swiety zegt, geen verschil maken tussen hbov en mbov? Bestaat er dan geen onderscheid? Zo nee, maak er dan 1 opleiding van. Zo ja, geef de hbov-er alsook de mbov-er zijn/haar eigen ruimte op de werkvloer. Dit geldt natuurlijk ook voor de inservice vpk. Het probleem begint dus al bij de differentiatie in opleiding. Als die differentiatie er niet is of niet aan bod kan komen, haal ém dan weg en maak er één verpleegkundige opleiding van met één verpleegkundige titel. De differentiatie vind dan wel in het werkveld plaats..
    Overigens kan mijns inziens elke verpleegkundige een regieverpleegkundige zijn, dus koppel die niet aan een bepaald opleidingsnivo!

  8. Martin, ik ben het met je eens wat betreft de functiedifferentiatie, er had al veel eerder onderscheid gemaakt moeten worden tussen hbo en mbo; namelijk in 1997 toen de inservice ophield en de mbo-v voor de tweede maal van start ( daarvoor had je de mdgo-vp als 2 e deskundigheidsniveau).
    Waar ik het niet mee eens ben is de voorgestelde overgangsregeling die volledig voorbij gaat aan de al 40 jaar bestaande praktijk.
    Ik blijf er in dit geval bij dat de hbo-ers zich in de praktijk niet hebben onderscheiden tov de inservice en mbo verpleegkundigen : tegenwerking of niet; wanneer je duidelijk een hoger niveau hebt en meer competenties ( zoals beschreven) zou dit zeker duidelijk worden in de praktijk! Dat is niet gebeurd!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.