Zorgverleners in de wijkverpleging vinden de zorg aan cliënten in een vervuild huishouden ingewikkeld. Dat blijkt uit een knelpuntenanalyse van het NIVEL, in opdracht van V&VN.
Het blijkt onder meer dat het de wijkverpleging ontbreekt aan kennis over de mogelijke onderliggende problematiek van cliënten met een vervuild huishouden. Vaak gaat het om complexe en meervoudige problematiek, die soms al jaren speelt en zijn oorsprong heeft in de jeugd van cliënten. Het kan bijvoorbeeld gaan om psychiatrische stoornissen, maar ook om verslaving, rouw, schulden of een combinatie van verschillende problemen.
Niet hygiënisch
Verder blijkt dat het werk van de wijkverpleging niet goed uitvoerbaar is bij deze cliënten thuis. Het kan een uitdaging zijn om veilig en hygiënisch zorg te verlenen, zoals wondzorg in een huis waar veel stof, vuil en/of ongedierte is. Of iemand helpen douchen, als de douche niet of nauwelijks bereikbaar is, deze heel vies is en er geen schone handdoeken zijn.
Extra tijd
Ook is vaak extra tijd nodig bij mensen met een vervuild huishouden. Een enkelvoudige indicatie, voor bijvoorbeeld medicatietoediening, is niet voldoende. Het kost meer tijd om de zorg te verlenen, omdat eerst het vertrouwen van de cliënt gewonnen moet worden. Daarnaast is het nodig om de achtergrond van de vervuilingsproblematiek uit te vinden, zodat daar actie op ondernomen kan worden. Daar moet dan wel extra tijd voor geïndiceerd zijn, wat niet altijd het geval is.
Machteloos
Een vervuild huishouden roept vaak veel emoties op bij de wijkverpleging, zoals ‘angst’ en ‘jezelf vies voelen’. Ook spelen er gevoelens van machteloosheid: verzorgenden en verpleegkundigen in de wijkverpleging maken zich zorgen over de cliënt en zijn of haar situatie, maar weten niet wat ze eraan kunnen doen.
Bekijk de volledige knelpuntenanalyse op de website van V&VN.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account