
De Sallandse zorgaanbieder had een nieuw verzuimprotocol in laten gaan. RTL Z had inzage in deze documenten, en citeerde eruit dat de zorgmedewerkers ‘probleemhouder’ van hun verzuim zijn, en zelf met een voorstel moeten komen tot aanpassing van de werkzaamheden of mogelijkheden wanneer diegene niet in staat is om te werken. Ze moesten hun afspraak met de cliënt dus op een andere dag inhalen. Volgens CNV Zorg-bestuurder Chantal van Dijk rommelt Carinova hiermee met de verzuimcijfers, vertelt zij in een interview met het AD: ‘Ze halen de zieke werknemers uit het rooster en plannen die later alsnog in. Daardoor is formeel geen sprake van ziekte; er wordt dus met het verzuim gesjoemeld.’
Carinova hield tegenover Nursing de kaken stijf op elkaar. Wel liet Carinova-woordvoerder Jos van de Kemenade aan RTL Z schriftelijk weten: ‘Als een medewerker aangeeft dat hij ziek is wordt de ziekmelding te allen tijde geaccepteerd en komt hij in het rooster op ziek te staan.’ Toch geven de vakbonden aan veel signalen van dit nieuwe verzuimbeleid te krijgen. Carinova verwees ook naar een persbericht op de site, dat inmiddels niet meer te zien is.
Dinsdag heeft de zorginstelling overlegd met de vakbonden, en is er besloten het verzuimprotocol per direct in te trekken, meldt vakbond NU91. Op 6 april is er opnieuw overleg, om het nieuwe verzuimprotocol vorm te geven. ‘Het is nooit de bedoeling van Carinova geweest om in strijd te handelen met de wet- en regelgeving. Carinova hecht, evenals de vakorganisaties, aan goed werkgeverschap’, meldt de zorgorganisatie op haar website. ‘Indien medewerkers benadeeld zijn kunnen zij contact opnemen met de personeelsafdeling van Carinova.’
Komt dit verzuimbeleid je bekend voor? Reageer hieronder!
Wie bedenkt er nou zoiets?
En was er nou echt contact met de vakbond nodig om dit protocol in te trekken? Hoe zit het dan met het gezond verstand?
Het is treurig!