Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘E-learning? Ik wil geen digitaal studieboek’

Verpleegkundige Peter Vink stoort zich aan al die e-learningmodules die geen gebruik maken van alle technische mogelijkheden maar simpelweg een studieboek nabootsen. ‘De professional zit niet te wachten op een gedigitaliseerd studieboek.’
‘E-learning? Ik wil geen digitaal studieboek’
Foto: Arno Massee

Als klein jochie maakte ik kennis met de computer. Als tiener was ik er niet van weg te slaan. Ik ben opgegroeid in de computergeneratie, dus je zou denken ik nu maar al te graag mijn kennis opdoe via de computer. Integendeel. Ook al ben ik van de technische generatie, ik lees niet graag van een scherm. Tuurlijk, de tekstjes van Facebook en een sporadisch online artikel zijn nog wel te doen. Maar als ik theoretische kennis moet leren, doe ik dat het liefst uit een boek. Met een markeerstift in de hand en een kladblok ernaast. De meeste e-learning modules die ik zie, zijn een digitale versie van een studieboek. En dit is precies wat niet werkt. Ik ben niet te motiveren om een hedendaagse e-learning module te volgen. Dit komt vooral door gemiste kansen in methodiek en aankleding.

E-learning voor verpleegkundigen
Verpleegkundigen scholen zich steeds vaker middels e-learning. Het is flexibel, je kunt leren in je eigen tempo en op een zelfgekozen tijdstip. Lees meer >>>

Ten eerste zijn fysieke eigenschappen van een boek niet na te bootsen op de computer. Een boek heeft een vaste regellengte, je weet precies hoeveel tekst er nog op een pagina staat én je weet precies hoe dik het is. Een e-learning module geeft vaak een 'voltooid percentage', wat niet altijd evenredig is aan het aandeel tekst dat je nog moet lezen. Soms is er zelfs met een tijdslimiet (maak je e-learning vóór volgende week!), wat irritaties van vroegere schoolervaringen opwekt.

Daarnaast passen veel e-learning modules regellengtes aan naar de schermgrootte. Regels worden ontzettend lang, lezen niet makkelijk. Mijn motivatie verdwijnt ter plekke. Jonge grafische vormgevers krijgen krommende tenen bij het enorme gebrek aan visueel aantrekkelijke technieken. Daarom gebruiken websites vaak dezelfde lengte voor hun teksten, hebben e-readers het formaat van een boek en lezen de meeste teksten net makkelijker op het formaat van een tablet dan van een computer.

Nursing Connect
Met welke e-learning heb jij goede ervaringen? Discussieer mee op Nursing Connect >>>

Tot slot: een e-learning module is geen studieboek. Als je digitale techniek gebruikt om kennis over te brengen, benut dan ook alle mogelijkheden van die techniek! Gebruik animaties, video's, interactieve spellen, de mogelijkheid tot online vragen stellen, etc.! Een plat, gedigitaliseerd studieboek is precies datgene waar een gediplomeerd professional niet op zit te wachten, anders zouden we wel weer een opleiding gaan volgen. E-learning heeft de mogelijkheid kennis opdoen leuk, makkelijk en uitnodigend te maken en die kans wordt nog vaak gemist.

Peter Vink is verpleegkundige en onderzoeker in het AMC Amsterdam.

5 reacties

  • Daan Assen

    Peter, een herkenbaar probleem. De kracht van nieuwe technologie wordt vaak niet volledig benut (zo leek ook de eerste auto nog op een koets). De metafoor van het studieboek en klaslokaal zit nog erg ingeprent. We hebben dat met Atricare proberen te doorbreken, door e-learning op een fundamenteel andere manier vorm te geven. Kijk maar eens op www.atricare.nl voor voorbeelden. Ik ben er van overtuigd dat dit meer in de richting is die je verwacht.

  • Esther Donkers

    Een boek inscannen is natuurlijk geen e-learning. Goede e-learning wordt gemaakt door een team waarin onderwijskundigen, inhoudelijk experts en webbouwers samenwerken. De wensen van de klant moeten zeer nauwkeurig onder de loep worden gehouden tijdens het maken. En net als in 'offline' onderwijs moet er in e-learning een opbouw zitten, waarbij diverse didactische tools worden ingezet. En om het helemaal leuk te maken moet je als maker, zoals Peter Vink zegt, optimaal gebruik maken van alle digitale mogelijkheden om het leren leuk en boeiend te maken.

  • P Vink

    Beste Arnold,
    Dank voor je reactie, helemaal met je eens! Doelgericht e-learning is inderdaad waar we naar toe moeten. In Amerika hebben ze daarom een manifest gestart dat je kan ondertekenen (http://elearningmanifesto.org/). Wel een beetje Amerikaans misschien, maar ze omschrijven wel goed hoe een e-learning zou moeten zijn.

    Beste meneer/mevrouw van Soest,
    Ik begrijp helemaal waarom je de tekst uitprint, leest een stuk makkelijker. Maar gaat dit dan niet het doel van e-learning voorbij? Waarom zou je dan niet een mooi pdf-bestand aangeleverd kunnen krijgen dat je uitprint en waar je vervolgens online een toets mee kan maken? Dat is een stuk goedkoper overigens.

  • L.J. van Soest

    Ik zie het probleem niet. Ik volg - en heb al veel gevolgd - cursussen van e-nursing. Die print ik uit en vervolgens leer ik ze op papier. Als ik klaar ben kan ik de toets digitaal maken. Voordeel is ook dat je de tussentoetsen kunt controleren. Als je een fout maakt staat het antwoord in rood.

  • Arnold Einhaus

    Beste Peter, je hebt helemaal gelijk. Ook op ROC's zie ik nog wel studenten over gescande pdf's gebogen zitten, wat dan e-learning genoemd wordt.

    Het is natuurlijk een kostenkwestie, goede e-learning maken kost iets meer dan direct tekst en afbeeldingen van een boek overnemen. Maar als opleiders echt gebruik willen maken van de voordelen van e-learning; sneller, leuker en effectiever leren, dan zorgt het niet-investeren voor het niet halen van doelstellingen. En tegenwoordig zijn de kosten voor interactieve leerstof en gamification al vele malen lager dan een paar jaar geleden, het gaat hard de goede kant op!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden